STF Ammarnäs Wärdshus Hotell och Vandrarhem

Mer om STF Ammarnäs Wärdshus Hotell och Vandrarhem

Vi har lagt stor vikt vid att hitta boenden för olika smaker och plånböcker. Därför erbjuder vi hotell, stugor och vandrarhem. Lika omsorgsfulla är vi när det gäller matupplevelserna. Våra rätter baseras på vad som finns i närområdet. Det innebär att älg, ren och röding bara är några av de rätter du kan hitta på menyn. Ammarnäs har också blivit ett efterfrågat resmål för företag som vill arrangera konferenser. I vår nybyggda konferenslokal kan vi ha grupper på upp till 30 personer och vill du vara utomhus får du plats med en hel koncern.

Ammarnäs är en genuin fjällby och ligger mitt i Vindelfjällens naturreservat. Naturreservatet är ett av de största skyddade områdena i Europa, men också ett samiskt kulturlandskap. Inom området finns de tre samebyarna Gran, Ran och Ubmeje och lämningar från flera samiska boplatser.

Anläggningen ligger mitt i allt detta och användes som samiskt ålderdomshem fram till 1968. Här bor du i hotellrum, vandrarhemsrum eller hytter med fyra bäddar. Kök finns för självhushåll.

Kungsleden går förbi Ammarnäs och är utmärkt som början eller slut på en tur mellan Hemavan och Ammarnäs. Sjöar och strömmande vatten erbjuder ett fiske i toppklass. År 2008 var det premiär för skidtävlingen Kungsledenrännet, ett samarbete mellan STF och Ammarnäs IF, som börjar i Hemavan och går längs Kungsleden till Ammarnäs.

Se och göra
Vi hjälper dig gärna med information om fiske och försäljning av fiskekort, och guidningar av Ammarnäs. Besök Naturum, potatisbacken, kyrkan, lappstan, hembygdsgården, fiska, dagsvandringar, Islandshästridning, Kungsleden.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er

RÖSTA PÅ DIN FAVORIT OCH VINN EN ÖVERNATTNING

På vilket av alla STFs boenden trivs du allra bäst? Rösta på just din favorit till utmärkelsen Årets Kudde 2019, så har du samtidigt chansen att vinna en fri övernattning.

Läs mer och rösta här