STF Almdalens Fjällgård

Mer om STF Almdalens Fjällgård

Almdalen är en gammal fjällgård med anor från början av 1800-talet då den första nybyggaren Anders Sjödin bosatte sig här. Platsen kallades då för Grubbfjäll men vid skattläggningen 1857 fick platsen det namn den har än i dag, Almdalen.

Här på fjällgården kan du som gäst bo hos oss och idka friluftsliv; jaga, fiska, vandra med mera. Vi erbjuder även guidade turer. I kaffestugan serveras det mat och fika, och i den lilla affären kan man handla bland annat fiskeutrustning och proviant som kan behövas för en dag på fjället.

Almdalens Fjällgård ligger naturskönt i Hotagens naturreservat 9 km från närmaste bilväg. Hotagens naturreservat är ett vidsträckt område på 113 000 hektar. Här finner du vacker gammal naturskog samt kalfjäll som båda bjuder på en rik flora och fauna. Reservatet erbjuder skydd åt annars hotade arter, med lite tur kan man kanske få en glimt av utter, fjällräv, björn eller om man riktar blickarna upp mot skyn kungsörn eller jaktfalk.

Boende
Vi har tre 6-bäddsstugor, en 9-bäddsstuga och en lägenhet med totalt 7 bäddar. Gården ligger 9 km ut i väglöst land.

Konferens
Möjlighet till konferens för upp till 20 personer. Välkommen att höra av dig för mer information.

Service
Frukost och middag måste förbokas innan ankomst. Transport av packning från parkeringen i Lakavattnet till Almdalen. Fiske- och Jaktkorts-försäljning. Även guidning

Se och Göra
Vandring, fiske, jakt, turskidåkning, skoter, botanik m.m.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er