STF Alingsås/Hjälmared Vandrarhem

Mer om STF Alingsås/Hjälmared Vandrarhem

Vandrarhemmet ligger vackert beläget vid en sjö nära Alingsås. Här blandas gammaldags charm med ny funktionalitet. Vi har valt att vara en alkoholfri miljö. Närheten till naturen ger utmärkta möjligheter till friluftsliv. Hjälmared är en bra utgångspunkt för besöket i Alingsås, Borås och Göteborg.

Hjälmareds basverksamhet är folkhögskola men sommartid är vi mötesplats för människor i alla åldrar från olika delar av landet som deltar i kurser och konferenser. Vi har fina utrymmen för våra vandrarhemsgäster. Boendet är spritt i ett flertal olika byggnader, alla med sin speciella charm och funktion. Det finns enkel- eller dubbelrum med delad eller egen wc/dusch.

För större grupper kan alternativet vara att bo i vårt flerbäddsrum. Här finns kök för självhushåll, TV-rum och tvättmöjligheter. Förutsättningarna är goda för uteaktiviteter av olika slag genom härliga strövområden, beachvolleyplan, tennisbana, liten fotbollsplan och en angränsande 18-håls golfbana. Vi har egen badplats och kanotuthyrning. Endast 3 km bort ligger kommunens populäraste allmänna badplats och det är bara 4 km till Alingsås centrum. Till Göteborg och Borås tar man sig på 30 min med bil.

Vi har gjort ett medvetet val och vill stå för en drog- och alkoholfri miljö. Detta gäller såväl skola som vandrarhem och konferensverksamhet.

Vi tar gärna emot grupper. På förfrågan kan samtliga dagens måltider serveras och vi har välutrustade konferenslokaler. Vår idrottshall i fullformat gör vår anläggning speciellt väl anpassad för träningsläger. Välkommen att kontakta oss!

Reception
Öppen mån-fredag 9-16. Lördag o söndag gäller avtalad tid, vänligen ring fredag före ankomst.

Bokning per tfn
Mån till fredag 9-15
Helgdagar stängt

Servering
Samtliga måltider månd-fred under skoltid. Övr tid till grupper efter förbokn.

Se och göra
Egen badplats, kanotuthyrning, fotbollsplan, tennisbana, beachvolleyplan, golf. Alingsås med stort utbud av affärer och caféer, Nolhagaparken, Anten-Gräfsnäs museijärnväg.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er