STF Alesjaure Fjällstuga

Mer om STF Alesjaure Fjällstuga

Vid fjällstugan finns tre stugor med sammanlagt 78 bäddar, fördelat på tre gäststugor med 26 bäddar i varje. Stugorna är av korridormodell med ett 10-bäddsrum, fyra 4-bäddsrum, torkrum samt ett stort gemensamt kök. I en av stugorna finns rum där du kan ha med dig hund. En stor stuga med receptionsdel, butik (sortiment large), sällskapsrum, konferensdel och stugvärdens bostad finns i nära anslutning till gäststugorna.

Konferensmöjligheter
I huvudbyggnaden finns ett rum som kan användas för konferenser och möten. Rummet finns i anslutning till sällskapsrummet och har många fönster som ger en utsikt som inte många konferensanläggningar kan visa upp.

Ingen mobiltelefontäckning vid fjällstugan, men stugvärden har en telefon. Är du i behov av att ringa kan du köpa samtalstid.

Så här funkar en fjällstuga
I en fjällstuga bor du mysigt och enkelt med självhushåll i flerbäddsrum. På plats finns en stugvärd som välkomnar dig och hjälper dig till rätta. Som gäst hugger du själv ved, hämtar vatten i bäcken eller sjön, diskar och städar efter dig. Rummen är olika stora och har kaminer som värmekälla samt våningssängar. Täcke och kudde finns på plats. Särskilda regler för sänglinne gäller under 2021, se nedan. På alla fjällstugor finns boende för gäster med hund. I många av våra fjällstugor har vi fjällbutiker där du kan proviantera. Vissa av dessa butiker har också försäljning av gasolflaskor, T-bränsle, fjällkartor och myggmedel. Mer om vårt sortiment i fjällbutikerna: https://www.svenskaturistforeningen.se/fjallbutik