STF Aktse Fjällstuga

Tips

Butik
Aktse har rymlig butik med ett brett sortiment i anslutning till förrådet, vilket är huset längst bort i mitten. Fjällstugan har ett fullskaligt sortiment med ett brett urval av flera produktsorter och vegetariska alternativ. Här får du möjlighet att skapa både huvudrätt och efterrätt. Sortimentet består av några kött-, grönsaks- och fruktkonserver, flera olika soppor, frystorkat, pasta, pastasås, potatismos, havregryn, tubostar, olika sorters hårdbröd, olika kex, snabbkaffe, te, chokladdryck, mjölkpulver, olika sorters choklad, påsgodis, chips, läsk, folköl, lite hygien- och plåsterartiklar och engångsgasol.

Bra att veta kring stugan
• Vatten hämtas under vintern cirka 300 meter från fjällstugan efter skoterleden. På sommaren finns vatten i anslutning till fjällstugan. Vattnet leds fram till stugan via en slang med självtryck från berget.
• På toaletten använder vi oss av urinseparering. Modellen vi använder heter Dass-Isak.
• Strax söder om fjällstugan så har Naturskyddsföreningen sin stuga. Ann-Sofie Läntha har hand om nycklarna och iordningsställandet. Slåtter hålls en gång om året i augusti då ängarna runt Aktse slås och det är Naturskyddsföreningen som håller i detta.

Bra att veta gällande turer/leder
• Aktse är en fjällstuga där gästerna ofta lägger stannar en extra dag, ibland fler, och då med för att ta en vilodag eller topptur samt dagsutflykter till Skierfetoppen och båttur till Nammatj där man uppifrån får en sagolik vy över Rapa-deltat och ibland närkontakt med de stora Rapa-älgarna.
• Leden mellan Saltoluokta och Kvikkjokk är öppen för skotertrafik och en hel del trafik rullar efter leden. I Aktse slipper man helt den trafiken eftersom den passerar några hundra meter öster om Aktsestugan. Det finns en del som kör in och stannar till vid fjällstugan.

KÖP BOENDE I STF FJÄLLSTUGA

Det är alltid billigare att köpa online än direkt på plats i fjällstugan