STF Aktse Fjällstuga

Mer om STF Aktse Fjällstuga

Fjällstugan har två gäststugor samt ett stugvärdsboende med butik (sortiment large).

Den första stugan har två rum med 6 och 8 bäddar. I stugan finns även ett stort allrum och kök. Det är en trevlig stuga som är relativt nyrenoverad. Den andra stugan har två stycken 10-bäddsrum, med kök och två sovalkover i varje rum. I stugans hall finns hjälptelefon.

I området nära fjällstugan har du bitvis mobiltelefontäckning via Telia.

Om STF Aktse
STF Aktse ligger 1 km från sjön Laidaure och hit kan du ta dig längs Kungsleden både från Saltoluokta och från Kvikkjokk. Här finns reguljär båttrafik dagligen under sommarsäsongen.
Den som vill spara pengar och träna upp armmusklerna kan ro längs roddleden, men tänk på att sjön är stor och mycket väderutsatt.

Den andra vägen hit är att ta vägen upp från Tjåmotis till Sitoälvsbron. Därefter vandrar du tio kilometer längs en skogsväg (som går fint att cykla på) fram till båtlänningen i östra änden på Laitaure. Från båtlänningen finns det en markerad led till Aktse den är ca 6 km lång.

Du kan också beställa båtskjuts från östra änden- då har du bara en km att gå när du anländer. Observera att all båttrafik sker mot betalning. Ta med kontanter. För aktuell information se https://www.svenskaturistforeningen.se/batar

Så här funkar en fjällstuga
I en fjällstuga bor du mysigt och enkelt med självhushåll i flerbäddsrum. På plats finns en stugvärd som välkomnar dig och hjälper dig till rätta. Som gäst hugger du själv ved, hämtar vatten i bäcken eller sjön, diskar och städar efter dig. Rummen är olika stora och har kaminer som värmekälla samt våningssängar. Täcke och kudde finns på plats. Särskilda regler för sänglinne gäller under 2021, se nedan. På alla fjällstugor finns boende för gäster med hund. I många av våra fjällstugor har vi fjällbutiker där du kan proviantera. Vissa av dessa butiker har också försäljning av gasolflaskor, T-bränsle, fjällkartor och myggmedel. Mer om vårt sortiment i fjällbutikerna: https://www.svenskaturistforeningen.se/fjallbutik