STF Aktse Fjällstuga

Mer om STF Aktse Fjällstuga

Fjällstugan har två gäststugor samt ett stugvärdsboende med butik (sortiment large).

Den första stugan har två rum med 6 och 8 bäddar. I stugan finns även ett stort allrum och kök. Det är en trevlig stuga som är relativt nyrenoverad. Den andra stugan har två stycken 10-bäddsrum, med kök och två sovalkover i varje rum. I stugans hall finns hjälptelefon. Ett av 10-bäddsrummen används också som säkerhetsrum och i detta rum får du även ha med dig hund.

I området nära fjällstugan har du bitvis mobiltelefontäckning via Telia.

Om STF Aktse
Till STF Aktse kan du ta dig från både Saltoluokta och Kvikkjokk längs Kungsleden som passerar rakt över sjön Laitaure. Här finns reguljär båttrafik dagligen under sommarsäsongen. Den som vill spara pengar och träna upp armmusklerna kan ro längs roddleden, men tänk på att sjön är stor och mycket väderutsatt. Den andra vägen hit är att ta vägen upp från Tjåmotis till Sitoälvsbron. Därefter vandrar du tio kilometer längs en skogsväg fram till båtlänningen i östra änden på Laitaure. Observera att all båttrafik sker mot betalning. Ta med kontanter.

Så här funkar en fjällstuga
I en fjällstuga bor du mysigt och enkelt med självhushåll i flerbäddsrum. På plats finns en stugvärd som välkomnar dig och hjälper dig till rätta. Som gäst hugger du själv ved, hämtar vatten i bäcken eller sjön, diskar och städar efter dig. Rummen är olika stora och har kaminer som värmekälla samt våningssängar. Täcke och kudde finns på plats. Det är obligatoriskt att ha med eget underlakan och örngott, och dessutom egen sovsäck eller påslakan till befintliga täcken. På alla fjällstugor finns boende för gäster med hund. I många av våra fjällstugor har vi fjällbutiker där du kan proviantera. Vissa av dessa butiker har också försäljning av gasolflaskor, T-bränsle, fjällkartor och myggmedel. Notera att vi under sommaren 2020 inför obligatorisk bokning och förbetalning av övernattning i våra fjällstugor för att säkerställa att vi inte har fler gäster än antal bäddar. Bokning och förbetalning ska ske för aktuellt datum och stuga, och görs online här på hemsidan.

Mer om vårt sortiment i fjällbutikerna: https://www.svenskaturistforeningen.se/fjallbutik

Betalning i fjällstuga
Det finns flera sätt för dig att betala ditt boende på fjällstugorna. Information om betalningssätt och priser hittar du här: http://www.svenskaturistforeningen.se/betalningfjall

För att kunna välkomna dig och andra gäster på ett tryggt sätt under sommaren har vi gjort ett antal förändringar. Dessa förändringar och förutsättningar gäller för dig som besökare på STFs fjällstugor i sommar. Tack för din förståelse och välkommen ut på fjället!

• Uppdatera dig på de senaste rekommendationerna från Folkhälsomyndigheten
• Vi inför begränsningar i antal övernattande gäster utifrån fjällstugans storlek och tar endast emot gäster som har bokat och förbetalt sin övernattning på aktuellt datum och fjällstuga.
• Så långt det är möjligt är det bara gäster från samma sällskap som får dela rum. Stugvärden ansvarar för placering.
• Det är obligatoriskt att ha med eget underlakan och örngott, samt egen sovsäck eller påslakan till befintliga täcken.
• Begränsning av antal personer i självhushåll, butik och gemensamma utrymmen gäller.
• Förbättrade handtvättmöjligheter vid dass, i kök och vid ingången till stugan.
• Tältande gäster får använda köket mellan 9.00 och 17.30.
• Ta med egen vattenflaska, handduk/tvättlapp, egen handsprit och bo gärna med samma personer hela vandringen för att minska antalet kontakter.
• Du som gäst måste ta ett stort eget ansvar. Tillsammans får vi det här att fungera. Tack för att du hjälper till.