STF Akka Fjällstuga

Mer om STF Akka Fjällstuga

Vid fjällstugan finns två gäststugor med totalt 30 bäddar.

Fjällstuga 65:an Norra
En stuga med två 10-bäddsrum, med kök och två sovalkover i varje rum. I hallen finns hjälptelefonen. Det ena av 10-bäddsrummen används som säkerhetsrum och i detta rum får du även ha med dig hund.

Fjällstuga 65:an Södra
En stuga med två 10-bäddsrum, med kök och två sovalkover i varje rum. Det ena rummet används som stugvärdsrum.

Vid fjällstugan har du mobiltäckning via GSM Telia.

Bra att veta gällande leder och båttrafik
Vintertid är skid-/skoterleden markerad med björkruskor över sjön. Länsstyrelsen har via entreprenörer kontrollen på isens tjocklek längs leden. Under hela sommarsäsongen kör STF regelbunden båttrafik mellan Ritsem, Änonjalme och Vaisaluokta, med fasta turer på tidtabell.

Så här funkar en fjällstuga
I en fjällstuga bor du mysigt och enkelt med självhushåll i flerbäddsrum. På plats finns en stugvärd som välkomnar dig och hjälper dig till rätta. Som gäst hugger du själv ved, hämtar vatten i bäcken eller sjön, diskar och städar efter dig. Rummen är olika stora och har kaminer som värmekälla samt våningssängar. Täcke och kudde finns på plats. Särskilda regler för sänglinne gäller under 2021, se nedan. På alla fjällstugor finns boende för gäster med hund. I många av våra fjällstugor har vi fjällbutiker där du kan proviantera. Vissa av dessa butiker har också försäljning av gasolflaskor, T-bränsle, fjällkartor och myggmedel. Mer om vårt sortiment i fjällbutikerna: https://www.svenskaturistforeningen.se/fjallbutik

Anpassningar med anledning av coronapandemin

För att du som gäst ska känna dig trygg när du kommer till oss i coronatider har vi gjort nedanstående anpassningar i vår verksamhet. Denna information kan komma att uppdateras löpande.

Under 2021 gäller fortsatt obligatorisk bokning och förbetalning av övernattning i våra fjällstugor för att säkerställa att vi inte har fler gäster än antal bäddar. Bokning och förbetalning ska ske för aktuellt datum och stuga, och görs online här på hemsidan.

Täcke och kudde finns på plats i fjällstugan. Det är obligatoriskt att ha med sig eget underlakan och örngott i tillägg till sovsäck, reselakan eller påslakan till befintliga täcken. Du behöver kunna täcka alla sängtextilier för din egen säkerhet.

Vi har dessutom gjort flera ytterligare förändringar som gäller för dig som besökare på STFs fjällstugor under 2021, aktuell information hittar du här. https://www.svenskaturistforeningen.se/senastecoronainfo

Det är också viktigt att du uppdaterar dig på Folkhälsomyndighetens senaste allmänna råd inför din vistelse.

Tack för din förståelse och välkommen ut på fjället!