STF Akka Fjällstuga

Mer om STF Akka Fjällstuga

Vid fjällstugan finns två gäststugor med totalt 30 bäddar.

Fjällstuga 65:an Norra
En stuga med två 10-bäddsrum, med kök och två sovalkover i varje rum. I hallen finns hjälptelefonen. I det ena 10-bäddsrummet får du ha med hund. När stugan är stängd finns det ett säkerhetsrum som rymmer 2 bäddar.

Notera att man får inte ha med hund in i Stora Sjöfallets nationalpark sommartid.

Fjällstuga 65:an Södra
En stuga med två 10-bäddsrum, med kök och två sovalkover i varje rum. Det ena rummet används som stugvärdsrum.

Vid fjällstugan har du mobiltäckning via GSM Telia.

Om STF Akka
Läget och omgivningar gör fjällstugan populär bland så vitt skilda grupper som barnfamiljer och alpinister. Från båtlänningen vid Änonjálmme är det två kilometer till STF Akka. Det gör det enkelt att ta sig hit för barnfamiljer, som gärna gör stugan till basläger för några dagar. Fiske, korta vandringar och bad med klipphällar vid bäcken lockar både barn och vuxna. Vid båtlänningen i Änonjalme ligger ett café som serverar rökt fisk, glödkaka, kaffe och fikabröd under sommarsäsongen.

Fisket i Akkajaure och Voujatätno är bra. Många boende i Ritsem vinterfiskar på Akkajaure, vilket gör att skotertrafiken på sjön tidvis kan vara ganska omfattande. Men vid fjällstugan är det relativt lugnt. Det finns en vinterled som passerar cirka 100 meter från fjällstugan och som går mot Kutjauresjön.

Upplev
Den enklaste toppturen gör du till Pålnotjåkko. Därifrån har du ett panorama mot Áhkká och Padjelanta – det högre landet. Nära stranden av Akkajaure, bara 300 meter från fjällstugan, finns ett fält som är 200 meter långt och 100 meter brett med den kanske största koncentrationen av Kung Karls spira i norra Lappland.

Skidåkningen i området är utmärkt. Alla varianter finns. Om du vill ha det stora extra hägrar Áhkkás stortopp, 2 015 meter över havet. Från toppen går ett av Sveriges häftigaste åk med en nivåskillnad ner till sjön på mäktiga 1 500 meter. På nordvästsidan av massivet finns det ett isfall på 200 meter att klättra på. Första kända bestigningen från dalen och rakt upp till punkt 1004 gjordes i mars 2008.

Bastu
Här finns en liten bastutunna för högst 6 personer som ingår i priset när du övernattar i fjällstugan.

Bra att veta gällande leder och båttrafik
Vintertid är skid-/skoterleden markerad med björkruskor över sjön. Länsstyrelsen har via entreprenörer kontrollen på isens tjocklek längs leden. Under hela sommarsäsongen finns regelbunden båttrafik mellan Ritsem, Änonjalme och Vaisaluokta, med fasta turer på tidtabell. STF kör inte längre dessa turer men MS Storlule körs i privat regi se sidan https://www.svenskaturistforeningen.se/batar för aktuell information.

Så här funkar en fjällstuga
I en fjällstuga bor du mysigt och enkelt med självhushåll i flerbäddsrum. På plats finns en stugvärd som välkomnar dig och hjälper dig till rätta. Som gäst hugger du själv ved, hämtar vatten i bäcken eller sjön, diskar och städar efter dig. Rummen är olika stora och har kaminer som värmekälla samt våningssängar. Täcke och kudde finns på plats. Särskilda regler för sänglinne gäller under 2021, se nedan. På alla fjällstugor finns boende för gäster med hund. I många av våra fjällstugor har vi fjällbutiker där du kan proviantera. Vissa av dessa butiker har också försäljning av gasolflaskor, T-bränsle, fjällkartor och myggmedel. Mer om vårt sortiment i fjällbutikerna: https://www.svenskaturistforeningen.se/fjallbutik

Anpassningar med anledning av coronapandemin

För att du som gäst ska känna dig trygg när du kommer till oss i coronatider har vi gjort nedanstående anpassningar i vår verksamhet. Denna information kan komma att uppdateras löpande.

Under 2021 gäller fortsatt obligatorisk bokning och förbetalning av övernattning i våra fjällstugor för att säkerställa att vi inte har fler gäster än antal bäddar. Bokning och förbetalning ska ske för aktuellt datum och stuga, och görs online här på hemsidan.

Täcke och kudde finns på plats i fjällstugan. Det är obligatoriskt att ha med sig eget underlakan och örngott i tillägg till sovsäck, reselakan eller påslakan till befintliga täcken. Du behöver kunna täcka alla sängtextilier för din egen säkerhet.

Vi har dessutom gjort flera ytterligare förändringar som gäller för dig som besökare på STFs fjällstugor under 2021, aktuell information hittar du här. https://www.svenskaturistforeningen.se/senastecoronainfo

Det är också viktigt att du uppdaterar dig på Folkhälsomyndighetens senaste allmänna råd inför din vistelse.

Tack för din förståelse och välkommen ut på fjället!