STF Aigert Fjällstuga

Tips

STF Aigert är första fjällstugan på Kungsleden mellan Ammarnäs och Hemavan och ligger intill en liten tjärn och med utsikt mot Ammarfjället. Den givna dagsturen härifrån går brant upp på Stor-Aigert, den högsta toppen i närområdet. Härifrån ser du ut över närmast hela det vidsträckta Vindelfjällens naturreservat åt väster där det böljar fram över myr, skog, sjö och fjäll.

Det går bra att fiska lite småöring för husbehov i sjöarna intill stugan. Allt vatten till bastun tar vi ur den stora sjön. I den lilla tjärnen badar, simmar och tvättar vi oss. STF Aigert ligger inom skoterförbudsområde och är därför fri från allmän skotertrafik.

Bastu
Vedbastun i Aigert är en höjdare. Med den lilla sjön intill kan du sommartid få ett riktigt skönt dopp efter bastun. Från basturummet har du en fin utsikt mot fjället Stor Aigert. Bastun har omklädningsrum, tvättrum och basturum. Tider finns för både herrar, damer och mixbastu.

Butik
Fjällstugan har ett begränsat sortiment av varor, men fullt tillräckligt för att laga en fullständig måltid. Sortimentet består av någon köttkonserv, soppa, frystorkat, pasta, potatismos, havregryn, tubost, hårt bröd, kex, snabbkaffe, te, chokladdryck, mjölkpulver och godis.

KÖP BOENDE I STF FJÄLLSTUGA

Det är alltid billigare att köpa online än direkt på plats i fjällstugan

RÖSTA PÅ DIN FAVORIT OCH VINN EN ÖVERNATTNING

På vilket av alla STFs boenden trivs du allra bäst? Rösta på just din favorit till utmärkelsen Årets Kudde 2019, så har du samtidigt chansen att vinna en fri övernattning.

Läs mer och rösta här