STF Aigert Fjällstuga

Mer om STF Aigert Fjällstuga

Vid fjällstugan finns två stugor med sammanlagt 26 bäddar.

Stora stugan
Stora stugan är en korridorstuga och har ett 10-bäddsrum och två 4-bäddsrum, ett stort gemensamt kök samt ett torkrum. Butik med sortiment medium finns i ett rum i stugan. Även stugvärden bor i denna stuga. Gasolkamin finns i torkrum - i övriga rum finns vedspis eller vedkamin.

Säkerhetsstuga
Stugan har två rum med kök och fyra breda sängar (våningssäng) i varje rum. Ett av rummen står öppet hela året och används som säkerhetsrum. I båda rummen får du även ha med dig hund.

Det finns ingen hjälptelefon, men du har bra mobiltäckning via Telias mobilnät.

Så här funkar en fjällstuga
I en fjällstuga bor du mysigt och enkelt med självhushåll i flerbäddsrum. På plats finns en stugvärd som välkomnar dig och hjälper dig till rätta. Som gäst hugger du själv ved, hämtar vatten i bäcken eller sjön, diskar och städar efter dig. Rummen är olika stora och har kaminer som värmekälla samt våningssängar. På alla fjällstugor finns boende för gäster med hund. Du bokar inte en specifik bädd i förväg – principen ute till fjälls är att alla får tak över huvudet. Du kan däremot förbetala en ospecificerad sovplats på STFs hemsida. En ospecificerad sovplats innebär antingen en ordinarie sängplats eller en bekväm golvbädd med madrass, täcke och kudde. Du tar själv med dig lakan eller sovsäck. I många av våra stugor har vi fjällbutiker där du kan proviantera. Vissa av dessa butiker har också försäljning av gasolflaskor, T-bränsle, fjällkartor och myggmedel.
För mer information om sortiment i fjällbutikerna: https://www.svenskaturistforeningen.se/fjallbutik

Flera av stugorna har också vedeldad bastu.

Betalning i fjällstuga
Det finns flera sätt för dig att betala ditt boende på fjällstugorna. Information om betalningssätt och priser hittar du här: http://www.svenskaturistforeningen.se/betalningfjall

FÖRBETALA BOENDE I STF FJÄLLSTUGA

För att få bästa pris kan du förbetala en ospecificerad sovplats.