STF Åhus/Cigarrkungens hus

Mer om STF Åhus/Cigarrkungens hus

Åhus är en riktig idyll med korsvirkeshus och trånga slingrande gator. Här ligger också ett av landets vackraste torg med anor från medeltiden. Vandrarhemmet är mysigt inrymt i Cigarrkungens residens från 1893. Läget är centralt vid hamnpromenaden, som under säsongen har ett rikt utbud av restauranger och uteserveringar. På morgonen dukar vi upp vår frukostbuffé i Disponentvillan.

Cigarrkungens hus
Välkomna till en hemtrevlig miljö, mitt i Åhus! Rummen i Cigarrkungenshus är rymliga, ljusa och mysigt inredda. 2-bäddsrummen finns på andra våningen. De har TV samt utsikt mot ån eller centrum. De flesta familjerummen finns på bottenvåningen med fin utsikt mot trädgården, ån eller centrum. Vissa rum har egen altan eller TV, och en del har egen dörr ut i trädgården. Alla rummen har handfat och nya sängar. Kök & toalett/dusch finns precis utanför rumsdörren. Du har även tillgång till kök och matsal.

Disponentvillan
Mellan Slottsruinen och Cigarrkungenshus ligger Disponentvillan. Här har vi kombinerat kakelugnar och högt i tak med moderna möbler. Resultatet är fyra nyrenoverade dubbelrum (vissa med egen toalett & dusch), TV/samlingsrum, 4 toaletter, 2 duschar och till detta... en härlig utsikt över Helgeå. Disponentvillan, som en gång ägdes av "Disponent" Bertil Röse på Tobaksmonopolet, är idag perfekt för mindre grupper (max 8) och kan endast bokas i perioder om ca 2-5 nätter. Läget är centralt vid hamnpromenaden, som under säsongen har ett rikt utbud av restauranger och uteserveringar. Stor frukostbuffé och städning ingår.

Se och göra
En gång i tiden var Åhus mest känd för sina tre synder ål, tobak och brännvin. Idag är Åhus snarare glassens stad och en lugn oas på den skånska ostkusten där du njuter av sol och bad vid de kilometerlånga stränderna.

Åhus erbjuder fina golf- och fiskemöjligheter samt guidade turer i Kristianstad Vattenrike. Här kan du uppleva ett äkta ålagille och besöka Bäckaskogs slott eller nationalparken Stenshuvud. Varför inte åka på shoppingtur till handelsstaden Kristianstad eller ta en promenad och bara vara...

Hundar är välkomna!
Vi välkomna hundar på STF ÅHUS. En extra städkostnad om 150 kr tillkommer och alla hundrum är på förfrågan. Kontakta oss på info@cigarrkungenshus.se eller 0706-757710 om du vill att din bästa vän skall följa med till Åhus!

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er