STF Kolarbyn/Eco-Lodge

Vårt miljöarbete

Kolarbyns miljöpolicy
Kolarbyn eco-lodge har sin verksamhet i naturen och har således ett stort miljötänk. Alla aktiviteter och det som rör verksamheten sätts alltid i ett miljöperspektiv för att värna om våra djur och natur. Kolarbyn har som målsättning att ligga långt fram när det gäller miljöarbetet då det är en naturlig del i vårt ekologiska koncept. Vår vision är att fortsätta arbeta och samverka med naturen på ett bra sätt, samt att på så vis få andra att tänka mer på sitt eget miljöarbete. Vi skall alltid sträva efter att handla ekologiskt och/eller närproducerat samt att aktivt söka lokala aktörer att samarbeta med.

Nature’s Best
Nature’s Best är ett banbrytande kvalitetsmärke för ansvarsfull upplevelseturism i naturen i Sverige, det som internationellt ofta kallas för ekoturism. Nature’s Best är det första nationella kvalitetsmärket för ekoturismarrangemang på det norra halvklotet, och det sjösattes under FN:s Internationella Ekoturismår 2002.

Nature’s Best samlar alla Sveriges främsta naturresearrangörer och deras finaste produkter. Märkningen skapades för att du lättare ska kunna hitta fram till dem, ett sätt att skilja agnarna från vetet. Nature’s Best är helt enkelt de bästa naturresorna i Sverige. Ett roligare resande – för alla inblandade.

Nature’s Best utvecklades i nära samarbete mellan resenäringen, markägar- och naturskyddsintressen, ideella organisationer, myndigheter, företag och institutioner. Bland annat genom att alla krav arbetades fram med en referensgrupp med inte mindre än ett trettiotal företag och ett tjugotal olika organisationer.

Nature’s Best ger alla svenska naturupplevelsearrangörer möjligheten att kvalitetssäkra sina produkter och tillsammans skapa ett nätverk för en effektiv marknadsföring.

Nature’s Best är skräddarsytt för att garantera hög kvalitet på deltagarens reseupplevelse, i kombination med ett aktivt ansvar för naturskydd, ett mer miljöanpassat resande och en omsorg om resmålets kulturvärden och människor.

Vi är märkta med Gröna Nyckeln.
Vi är medlem och stöttar Ekoturismföreningen.
Vi är medlem och stöttar Naturskyddsföreningen

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er

RÖSTA PÅ DIN FAVORIT OCH VINN EN ÖVERNATTNING

På vilket av alla STFs boenden trivs du allra bäst? Rösta på just din favorit till utmärkelsen Årets Kudde 2019, så har du samtidigt chansen att vinna en fri övernattning.

Läs mer och rösta här