Just nu är det många som ringer till oss och vi har därför längre väntetider än normalt. Information från STF med anledning av coronaviruset hittar du här. Vi befinner oss i ett akut ekonomiskt läge och nu kämpar vi för att rädda vår 135-åriga förening. Läs här hur du kan hjälpa.

Unga kopplar av efter fjällvandring

Fjälluffa 18–25 år

Fjälluffa är ett äventyr i fjällen för dig som är mellan 18 och 25 år och vill lära dig mer om fjällvandring. Du behöver inga förkunskaper. Tillsammans med jämnåriga, som också längtar ut på fjället, får du inspiration och koll på det som gäller inför vandringen.

Fjälluffa har sedan starten 2017 tagit ungdomar ut i fjällen där de fått vandra mellan fjällstugor och fjällstationer samt lärt sig mer om fjällsäkerhet. Priset, 995 kronor, är förmånligt nedsatt för att många ska få möjlighet att fjällvandra (ordinarie pris för bara boende är cirka 3 600 kronor).

Under sommaren 2020 erbjuds återigen möjligheten att skaffa sig kunskap om fjällen. Tillsammans med ett tiotal jämnåriga träffar du stugvärd och fjällguide och får veta allt du behövde veta inför din vandring. I introduktionen ingår bland annat att lära sig hantera karta och kompass. Du får även veta hur det är att bo i STFs fjällstugor och fjällstationer.

FJÄLLUFFA PÅ TRE DESTINATIONER

Under 2020 kan du välja att fjälluffa på tre olika fjälldestinationer: Jämtland, Vindelfjällen och Abisko.

Jämtland

I Jämtland och Härjedalsfjällen är vildmarken alltid tillgänglig. Sylarna, Helags och Vålådalens naturreservat är alla välbesökta fjällområden och erbjuder många möjligheter att variera din vandring. Här väntar gott om markerade vandringsleder och övernattningsmöjligheter.

Vandring från Vålådalen vidare till Lunndörren, Vålåstugorna, Gåsen, Stensdalen.

Boka Fjälluffa i Jämtland

Vindelfjällen

Vindelfjällens naturreservat är som en sammanfattning av lapplandsfjällen. Här hittar du högfjällsmassiv, u-formade dalar och fjällhedar. På lägre höjd finns fjällbjörkskogar, fågelrika våtmarker, fiskrika sjöar och samevisten. Har du tur kanske du till och med får se en fjällräv.

Vandring från Hemavan vidare till Viterskalet, Syter, Tärnasjö, Serve, Aigert, Ammarnäs.

Boka Fjälluffa i Vindelfjällen

vindelfjällen

Abisko

Abisko- och Kebnekaiseområdet är med sitt omfattande ledsystem och utbud av övernattningsstugor lättillgängligt för vandrare. Den sträckning som de allra flesta vandrare väljer är Abisko – Nikkaluokta. Kungsleden går genom området mellan Abisko och Vakkotavare.

Vandring från Abiskojåkka vidare till Abiskojaure, Alesjaure, Sälka, Singi, Kebnekaise.

Boka Fjälluffa i Abisko

abisko

Så går det till att fjälluffa

Du startar äventyret i den fjälltrakt du valt. Här bor du som deltagare första natten och får en introduktion om hur fjällvandringen kommer att gå till. Guiden lär dig om vandring, om att hantera karta och kompass, samt om hur det är att bo i STFs fjällstugor och fjällstationer. Du får dessutom kunskap om fjällsäkerhet. Efter introduktionen är det dags för din vandring, själv eller i grupp. Du går utan guide och får praktisera de kunskaper du fått med dig från introduktionen. Vi vänder oss just till dig som inte tidigare fjällvandrat – du behöver inga förkunskaper.

Pris: 995 kronor (ordinarie pris för bara boende cirka 3 600 kronor). I priset ingår ospecificerat boende på fjällstuga och fjällstation, samt guidad fjällintroduktion under det första dygnet. Medlemskap i STF behövs och kan tecknas när du bokar.

Här kan du läsa våra utrustningstips.

Nyhet! Fjälluffa Återtåget

Har du varit med på Fjälluffa tidigare? Då är du välkommen på Fjälluffa Återtåget! Du kan komma tillbaka och lära dig mer, njuta av fjällvärlden, samtidigt som du kanske får återse ungdomar från ditt förra äventyr.

Följ med till Vindelfjällen och andas åter frisk luft, vandra i oförstörd natur och drick vatten ur fjällbäckarna. Ännu fler upplevelser och inspirerande möten väntar. Det enda du behöver ordna är resa och mat, så ingår 5 nätter i fjällstuga för bara 995 kronor. Ta chansen att återuppleva fjällvandring med jämnåriga!

Här kan du snart boka Återtåget!

Undrar du något?

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna om Fjälluffa 18–25 år.

Läs frågor och svar