Bo hållbart

Boendet är ofta en stor del av semestern. Att tälta ger minst klimatpåverkan. Om du vill bo med fast tak över huvudet finns det några saker du kan kika efter när du väljer boende, och saker du som gäst kan göra när du bor hos STF.

STFs Hållbarhetslöfte

Många av STFs boenden har olika miljömärkningar; t.ex. KRAV-märkt restaurang, och alla boenden får avge STFs Hållbarhetslöfte om att aktivt arbeta med hållbarhetsfrågor i den dagliga driften. Vårt Hållbarhetslöfte säger bland annat att vi väljer förnybar energi, källsorterar vårt avfall och är engagerade i lokalsamhället.

Mer om våra boendens hållbarhetslöfte

3 hållbara pionjärer

Du kan alltid bo med hållbart fokus hos STF, men några av våra boenden har legat steget före och vågade satsa tidigt. STF Grövelsjön Fjällstation var först i Sverige med trippel-miljömärkning, STF Lugnåsberget vandrarhem renoverade hållbart och det före detta fängelset STF Långholmen vandrarhem och hotell har satsat på en riktigt hållbar restaurang.

Miljömärkningar hos STF

Miljöarbetet på våra boenden är en viktig del för att du som gäst ska kunna turista hållbart. För att du lätt ska kunna hitta de boenden som är extra duktiga på miljöarbete finns det olika märkningar att hålla utkik efter.

• Green key – Anläggningen har ett systematiskt miljöarbete som ständigt förbättras och granskas. Svenska Green Key är en del av internationella Green Key som globalt finns i 57 länder.
  • Svanen – Boendet har ett systematiskt miljöarbete som ständigt förbättras och granskas.
  • Nature’s Best – Boendet uppfyller villkoren för ekoturism och har ett ständigt pågående hållbarhetsarbete vad gäller social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet.
  • KRAV Boendets restaurang uppfyller KRAV-märkning som avser ekologiska råvaror och produkter i restaurangköket.

Du kan enkelt hitta alla våra boenden med miljömärkningar i vårt kartsök. Där du kan välja att filtrera utifrån de olika miljöcertifieringarna, och se var i Sverige de ligger. På varje boendesida framgår det även vilka miljömärkningar det aktuella boendet har.

Svanen-märkta anläggningar

Bo hållbart hos STF

Green key-märkta anläggningar

Bo hållbart hos STF

STF Abisko Turiststation

Abisko-Kebnekaisefjällen

STF Blåhammaren

STF Helags Fjällstation

STF Kebnekaise Fjällstation

Abisko-Kebnekaisefjällen

STF Sylarna Fjällstation

Jämtlandsfjällen

Detta kan du som gäst bidra med:

• Minimera avfallet och sortera i de sorteringskärl som finns.
  • Använd lakan och handdukar flera dagar (standard hos STF).
  • Slösa inte med vatten, speciellt i områden där det råder färskvattenbrist.
  • Släck lampor och dra ur laddare som inte används.
  • Har du med egna rengöringsmedel (t.ex. schampo, tvål eller diskmedel)? Använd alltid miljömärkt. Det är särskilt viktigt i områden utanför de kommunala avloppen.
  • Fråga ditt boende om vilken mat som är ekologisk och närproducerad. Kan du minska matsvinnet?

Bli medlem i STF

För dig som vill upptäcka Sverige. Och för dig som vill få andra att upptäcka.

Bli medlem nu!