STF Arthotel Tornedalen

Mer om STF Arthotel Tornedalen

Arthotel Tornedalen är vad det heter och har sitt namn av min passion för konsten, som finns överallt i alla hus från rummen till matsal, bibliotek, sällskapsrum, entré och självklart även utomhus. Min yrkesbakgrund som konsthallschef har naturligtvis satt sin prägel på det hela. Alla hus karaktäriseras av konst, form och gott hantverk. Jag kallar det skönhetens harmoni och den finns inte bara i konsten utan också i naturen som omger husen. Du bor rofyllt i eget hus i samklang med älven och skogen, och tar dagens och årstidens växlingar som det behagar. Du har allt i din närhet, du behöver inte åka någon annanstans. Du kan vandra i skogen, göra upp eld, lyssna på träden och älven, ro ut med båten. På vintern åker du skidor i skogen eller på Torne älvens is. Bada bastu varje dag om du så vill. Och i skogen har vi byggt ett utsiktstorn där du kan övernatta året om. Vi är tre personer, som gör allt för att du ska trivas. Simmi är husfru och kock, Kalle tar hand om allt utomhus från trädfällning till vedhuggning och det bästa av allt är att Kalle är utbildad naturguide.

Här på Arthotel har varenda sak du ser eller rör vid en egen historia att berätta. Nytt blandat med gammalt. Det finns inget bäst före datum för konst och form som vilar på kunskap, erfarenhet, skönhet, kärlek och genomtänkt funktion. Allt på Arthotel är handplockat för att du ska få en genuin helhetsupplevelse av form och konst i naturlig hemmiljö. Till och med logotypen Ah… är ett konstverk skapat av konstnären Fredrik Wretman.

Det bästa av allt är ändå min vision om Konsthall Tornedalen, men den är värd ett eget kapitel.

Jag önskar dig välkommen att dela mitt paradis i Vitsaniemi Tornedalen.

Gunhild Stensmyr

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er