Familj vandrar vid havet i Österlen

Upplev hållbart

Är du sugen på att resa och uppleva med respekt och kunskap i bagaget? Med stort ansvar för ömtålig natur och kultur samtidigt som du stödjer lokalbefolkningens välbefinnande? Här tipsar vi om hur du kan packa för en skräpfri upplevelse och hur du kan välja hållbara aktiviteter.

Packa för en skräpfri upplevelse

Visste du att snus är det vanligaste skräpet vi hittar i naturen? Även engångsförpackningar, plastpåsar, våtservetter och konservburkar är vanliga skräp som blir kvar under en lång tid och skadar både djur och natur. Att fler människor besöker naturen är fantastiskt men det kräver också större insatser för att ta hand om naturen och bibehålla den skräpfri.

Svenska Turistföreningen samarbetar med Håll Sverige Rent under 2020 för en renare natur med extra fokus på fjällen. Under maj till augusti kommer Håll Sverige Rent tillsammans med bland andra STF göra clean-ups, skräpmätningar, dela ut skräpplockarpåsar, sätta upp påsholkar samt sprida informationsfilmer med tips kring hur du som besöker naturen kan bidra till minskad nedskräpning.

Läs mer om Håll Sverige Rents kampanj här

Så väljer du hållbara aktiviteter

När vi pratar om hållbarhet pratar vi om miljö, men även om social och ekonomisk hållbarhet. Genom att välja aktiviteter hos lokala arrangörer bidrar du till klirr i kassan på orten. Det gäller allt från den lokalt producerade osten till den familjeägda kvarterskrogen och kulturföreningens evenemang. STFs personal kan guida dig till de bästa smultronställena i området.

• Tack vare allemansrätten kan du röra dig fritt i stora delar av landet. Då du ska utforska Sveriges natur är det bra att tänka på att det enda du ska lämna efter dig är dina egna fotspår – och ibland inte ens dem ifall du rör dig i känslig natur.
  • Var försiktig med kemikalier i känsliga miljöer. Ska du diska eller tvätta dig i sjöar och vattendrag ska du ha produkter som är snälla mot vattenmiljön.

Bli medlem i STF

För dig som vill upptäcka Sverige. Och för dig som vill få andra att upptäcka.

Bli medlem nu!