Sylmassivet (norska sidan) - DNT Storerikvolen

Mer om Sylmassivet (norska sidan) - DNT Storerikvolen

Huset som uppfördes redan 1897 är känt för sin unika arkitektur och sin särpräglade miljö. Väggarna är av grovt timmer, de öppna spisarna är stora och solida och inredningen påminner om gamla bondstugor. Här kan du drömma dig tillbaka till en svunnen tid. Tillsammans med den storslagna naturen lämnar en vistelse på Storerikvollen djupa intryck även på de mest erfarna fjällvandrarna.

Från Storerikvollen är turmöjligheterna många, både sommar och vinter. Gården är dessutom en del av den populära helårsrutten ”Firkanten" som går mellan STF Blåhammaren Fjällstation (Sverige), Storerikvollen, Nedalshytta och STF Sylarna Fjällstation (Sverige).

Storerikvollen är bemannad kring påsk och under sommarsäsongen och erbjuder 65 sängar i 4-bäddsrum. Därutöver finns större rum som används när vi har stort besök. Gemensamma faciliteter finns. Vi serverar trerättersmiddag och frukost till våra övernattningsgäster. Dessutom är det möjligt att köpa öl och vin samt kioskvaror. Resten av året är det öppet för självhushåll och övernattning i stugan på gården (16 sängar). Stugan är låst med nyckel från norska turistföreningen (DNT) utanför säsongen.

Helårsmarkerade leder
I Sylan finns 760 kilometer permanent vintermarkerade leder, 310 kilometer på norsk sida och 450 kilometer på svensk. Antagligen handlar det om det största sammanhängande nätet med permanentmarkerade vinterleder i hela världen. Rutterna leder dig in i fjällen och mellan ett tjugotal hytter.

För mer information om Storerikvollen besök: https://www.tt.no/hytter/ och https://www.ut.no/hytte/3.1944/