STF Våxtorp/Vallåsens Värdshus

STF Vallåsen Vandrarhem tipsar!

5 tips hos oss

Naturlekplats
Just vid vandrarhemmet ligger vår egen roliga lekplats som är byggd bland träden av stubbar, rep och grenar. Här finns det gott om plats för stora och små barn med spring i benen att leka!

Slingor för vandring, cykling och löpning
Du som tycker om att vandra, cykla eller springa ska inte missa att packa med uteskorna. Här finns slingrande skogsstigar som startar precis vid vandrarhemmet. Välj runda och längd efter just din smak, det finns slingor på 1 km– 5 km i vacker natur.

Uthyrning av cyklar och MTB
På hotellet kan du hyra vanliga herr- och damcyklar. På plats finns också Ridge Cycling som hyr ut mountainbikes och guidar till stigcykling.

Utomhusgym
I skogen precis vid vandrarhemmet finns vårt utomhusgym.

Badtunna att hyra
Njut av ett varmt bad utomhus! Vår vedeldade badtunna ligger vackert inbäddad bland höga träd i skogsträdgården. I anslutning till badtunnan finns varm bastu och omklädning.

5 utflyktstips till härlig natur

Besök Sveriges längsta sandstrand
Det tar bara 10 minuter att köra bil till Sveriges längsta sandstrand. Stranden sträcker sig från Båstad längs Laholmsbukten ända till Mellbystrand i norr. Det är både långgrunt och barnvänligt i bukten.

Hallands Väderö
Vackra ön Hallands Väderö är ett naturreservat som du når med båt från Torekov. Den lilla ön erbjuder fin vandring, badvikar och med lite tur också sälspaning. Torekov når du på ca 30 minuter med bil. Mer information om Hallands Väderö och båtförbindelserna hittar du här.

Kullaberg
Vackra och dramatiska Kullahalvön når du på ca 40 minuter i bil. Klippor, hav och ett böljande landskap gör Kullahalvön till ett populärt utflyktsmål. Små städer som Mölle och Höganäs utgör fina stopp, och längst ut på halvön finns Kullabergs naturreservat med massor av vandringsleder.

Hallandsåsens bokskogar
Undersköna i maj men imponerande och vackra året om – Hallandsåsens stora bokskogar är toppen för vandring, korvgrillning, promenader, cykling och löpning. Vi rekommenderar särskilt strövområdena Osbecks bokskogar (Hasslöv, ca 10 minuter i bil) och Hålehall (Förslöv, ca 20 minuter).

Hovs Hallar
Längst ut på Bjärehalvön finns säregna Hovs Hallar, som är Hallandsåsens västra slut med klippor ner mot havet. Parkera i Kattvik (ca 25 minuter i bil) och vandra längs Skåneleden till Hovs Hallar, kanske vidare till fina Norrebro hamn eller ända till Torekov. Längs vägen kan du njuta av vacker natur, ta ett dopp och äta medhavd lunch eller på Värdshuset Hovs Hallar.

5 utflyktstips för barnfamiljen

Älgparken Smålandet
I Markaryd (ca 30 minuter i bil) finns den populära älgparken Smålandet. Här kör du in med din egen bil eller åker tåg in till ett stort älghägn och en bisondal. Längs en 3 km slingrande skogsväg får du uppleva skogens konung och de amerikanska bestarna på mycket nära håll!

Fartfylld rodelbana och zipline
Bara 5 minuter bort finns Kungsbygget med sommarrodel och zipline. Aktiviteten är en kick för både stora och små. För zipline måste man väga 30 kg, men i rodelbanan kan riktigt små barn åka med en vuxen.

Paddla, bada och fiska
Det härliga sjölandskapet Hjörneredsjöarna ligger bara 20 minuter från Vallåsens Värdshus. Här kan du hyra kanot, fiska, bada och bara vistas. Karta och mer information hittar du här.

Järnvägens museum
Alla små barns och tågnördars favorit. På Järnvägens museum i Ängelholm får du bland annat kliva in i ett lok, bli nostalgisk över gamla tåg och åka på ett minitåg. Museet ligger helt nära järnvägsstationen, så ett tips är att parkera bilen vid Båstads tågstation, ta tåget genom den beryktade tunneln genom Hallandsåsen och kliva av i Ängelholm.

Härliga sandstränder och utomhuspooler
En sandstrand är alltid en höjdare. I Båstad finns flera stränder i anslutning till lekplats, kiosk och annan service. Skansenbadet invid hamnen är det mest centrala. I Båstad finns även Malenbadet, ett utomhusbad med pooler med saltvatten. Det är en favorit hos barnfamiljer, med bland annat minigolf, en liten restaurang och kiosk.

7 sporttips

Downhillcykling
Bara ett par minuter bort finns Vallåsen Bikepark, en downhillanläggning med något för alla. Utrustning kan du hyra på plats.

Zipline
Kungsbyggets äventyrspark ligger 5 minuters bilresa från Vallåsens Värdshus, och här kan du prova zipline på 740 meter och 70 m fallhöjd. Missa inte att testa sommarrodel, laserskytte och andra teamaktiviteter.

Guidade MTB-turer
Hyr en mountainbike‎ och följ med på en guidning till Hallandsåsens gömda stigar. Cyklar och guide finns hos Ridge Cycling som är baserade hos oss på vandrarhemmet.

Landsvägscykling av hög klass
Området kring Hallandsåsen och Bjärehalvön är välkänt för sin fina landsvägscykling. Vi utgör en superb bas för team eller individer som vill träna landsväg. Ridge Cycling erbjuder guidning till landsvägscykling och är baserade hos oss på vandrarhemmet.

Vandring och löpning i skön natur
Både Skåneleden och Hallandsleden slingrar sig fram helt nära oss och möts i Koarp, några kilometer upp på åsen. Nära finns också en mängd vackra strövområden och naturreservat, såsom Djurholmen högt uppe på Hallandsåsen, Osbecks Bokskogar på åsens nordsluttning, Hålehall på dess sydsluttning, Kullaberg på Kullahalvön och Hovs Hallar längst ut på Bjärehalvön.

Golfbanor
Det finns en lång rad golfbanor i nära anslutning till vandrarhemmet, den närmsta, Laholms GK ligger bara 5 minuter bort. Tiotalet golfbanor finns inom en halvtimmas bilkörning, däribland Woodlands och Båstad GK.

Skidåkning på Vallåsen
Sydsveriges största skidanläggning ligger bara ett stenkast från oss. Vallåsens Skidanläggning har storsatsat de senaste åren och har enorm kapacitet för snötillverkning, besökare och uthyrning. Vi är det närmsta hotellet – Sveriges sydligaste fjällhotell.

6 utflyktstips för den kulturintresserade

Teckningsmuseet
Teckningsmuseet är en liten pärla på Hästtorget mitt i Laholm. Här möter du en pigg verksamhet med permanent utställning, tillfälliga utställningar och evenemang. Med bil når du Laholm på ca 15 minuter.

Hishults konsthall
Hishults konsthall är en fantastisk liten konsthall i byn bredvid vår, Hishult. Modern, modig och ett perfekt utflyktsmål. På vägen dit kan du titta in till Malmnäs Möbler & Interiör om du är road av inredning.

Afrikahuset
En fläkt av Kenya och Zanzibar får du på Afrikahuset, som är ett helhjärtat och passionerat projekt. Du hittar det ca 25 minuter bort i Hjärnarp, på åsens sydsluttning.

Skottorps slott och mejeri
Skottorps slott och mejeri är Sveriges bäst bevarade Empireslott. Missa inte att besöka ostbutiken som säljer slottsostarna, tillverkade i det egna mejeriet. Här finns guidade turer och café sommartid. Du tar dig hit på ca 15 minuter med bil, i riktning mot Båstad.

Norrvikens trädgårdar
Rudolf Abelins sagolika trädgårdar, Norrvikens trädgårdar, utanför Båstad har fått ett lyft de senaste åren. Promenera i de vackra trädgårdarna och slå dig ned i caféet eller restaurangen.

Birgit Nilssonmuseet
Operalegenden Birgit Nilsson härstammar från Båstad och har fått ett eget museum i föräldrahemmet – Birgit Nilssonmuseet. Här anordnas också konserter, visningar och föreläsningar.

Eventtips

Hantverksmässan
Sista helgen i juli varje år hålls hantverksmässan på Norrvikens Trädgårdar i Båstad. Med 300 utställare och nära 25 000 besökare är mässan en av Skandinaviens största i sitt slag.

Swedish Open
Sommarens stora tennisfest äger rum i Båstad. Swedish Open är två veckor av tennis i världsklass.

FÅ OFFERT