STF Tänndalen/Skarvruet Vandrarhem

Mer om STF Tänndalen/Skarvruet Vandrarhem

Vi hälsar alla nya och tidigare gäster varmt välkomna!

STF Tänndalen/Skarvruet Vandrarhem ligger i västra Härjedalen, i ett av Sveriges äldsta turistområden. Du befinner dig vid porten mot de vackra Jämtlands- och Härjedalsfjällen, Grövelsjön/Rogenområdet och härliga Norge.

Här väntar ett stort utbud av aktiviteter alldeles utanför dörren både vinter- och sommartid. Ta på dig skidorna utanför husknuten och ge dig rakt ut på fjället eller skida i ett av världens längsta spårsystem, Nordic Ski Center, med 300 km sammanhängande längdspår. Vandra längs vindlande vandringsleder, känn adrenalinet i välpistade skidbackar och grym offpiståkning, besök Norge och den pittoreska byn Röros som är med på UNESCOs världsarvslista eller ta del av Funäsdalens stora utbud av pimpelfiske, paddling, cykelleder och orkidéängar. I Tänndalen hittar både vuxna och barn aktiviteter som dröjer sig kvar i minnet.

Alldeles i backen nedanför kalfjället och trädgränsen, med en vidunderlig utsikt i tre väderstreck, ligger fjällhotellet och vandrarhemmet Skarvruet. Du bor 850 meter över havet med vy över myskoxarnas land på Rödfjället, och soluppgång och solnedgång.

Familjeägda Skarvruet är ett av fjällvärldens gamla anrika fjällhotell. En självklar plats för fjällälskare och ”fjällrävar” sedan generationer tillbaka, och för internationella gäster som vill ha en äkta nordisk fjällupplevelse. Framför våra hemtrevligt sprakande brasor infinner sig den avstressade fjällkänslan som du kanske drömt om, eller längtat tillbaka till. Efter en hel dag ute på fjället gör det gott att värma sig i vår fantastiska vedeldade timmerbastu.

Hela fjällhotellet är nyrenoverat, och inrett i rustik och hemtrevlig stil som för tankarna till gamla fjälltraditioner och vildmarksliv. Rummen är inredda med moderna faciliteter, och wifi ingår. Boka slutstädning för en lugn avresedag.

I den stämningsfulla restaurangen med tända kandelabrar och ljuskronor, rustika serveringsbord och stora vitrinskåp råder en gemytlig stämning året om. Här sitter ni gärna länge och njuter av god mat och trevligt sällskap. Våra kockar lagar fjällnära mat med internationell touche, av lokala produkter från det vilda. Vi väljer ekologiska alternativ så långt det går på våra breddgrader. Spännande, hälsoinriktade och festliga smakkombinationer står på menyn. Restaurangen är inte alltid öppen men vi serverar allt från magnifikt festlig viltbuffé och skaldjursbuffé till äkta rysk Borstj.

Kom hit och upplev ett äkta fjällhotell och vandrarhem med mycket själ och charm, som får dig att trivas och känna dig som hemma från första stund. Hos oss blir både kropp, själ och smaklökar förnöjda. Vi lovar.

Boka

Boka genom att kontakta STF Tänndalen/Skarvruet Vandrarhem direkt.

FÅ OFFERT