STF Strängnäs Vandrarhem

Mer om STF Strängnäs Vandrarhem

På STF Strängnäs Vandrarhem bor du vackert och lantligt under höga lindar. Det gemytliga vandrarhemmet består av fyra gulmålade trähus med vita knutar och en vacker fruktträdgård. Här bor du i ljusa, nyrenoverade rum med 1-4 bäddar.

De lantliga gästköken är helt nyrenoverade och fullt utrustade. Vill du hellre laga mat utomhus har vi grillar för utlåning. Sänglinne och handduk ingår i priset, liksom fri WiFi. Du som vill starta dagen med en lugn morgon är välkommen att beställa en frukostbox hos oss. Senast dagen före ankomst behöver vi din beställning.

Alla rum rökfria. Husdjur välkomna i vissa rum. Vi erbjuder dig personlig service och genuint intresse för att din vistelse hos oss ska bli utöver det vanliga.

Strängnäs erbjuder kulturella begivenheter ända från 1200-talet. Det är nära även till Mariefred och Stallarholmen och i trakten hittar du en härlig blandning av musikevenemang, marknader, konst och sevärdheter. En riktig indianby finns runt knuten samt ridstallar, golfbanor, loppisar och naturligtvis hela Mälaren.

Incheckning mellan kl 17-19
Utcheckning senast kl 10

Frukost boxar går att förbeställa.

Se och göra
Strängnäs stad (ca 5 km) erbjuder kulturella begivenheter ända från 1200-talet. I Strängnäs kan du till exempel vandra i de smala gränderna runt domkyrkan från 1200-talet eller ta en fika vid Mälarhamnen i Västerviken. Mariefred lockar med sin charmiga trähusbebyggelse med bostäder och affärer sida vid sida.

Upplev småstadscharmen i kombination med det vattennära läget när du besöker Strängnäs och Mariefred. Handla i mysiga små butiker och kombinera det med ett rikt kulturutbud för alla åldrar – Gripsholms slott, Grafikens Hus, Strängnäs domkyrka, Keramikens hus, Multeum med mera.
Båtgästerna uppskattar närheten till stadskärnorna i Strängnäs och Mariefred. I Mariefred kan du till och med rulla golfvagnen från båten till golfbanan! Stallarholmens gästhamn ligger också centralt i samhället.

Passa på att göra ett besök i Mariefred 18 km och Stallarholmen 14 km, så erbjuds du en härlig blandning av möjligheter att uppleva musikevenemang, marknader, konstutställningar, teater, sport och fritidsaktiviteter. Fogdöns pilgrimsled sträcker sig mellan S:t Eskils källa i Strängnäs till Björsund på norra Fogdön. Det är en led som erbjuder vandring på mindre grusvägar och på stigar, över öppna fält och genom skog.

I närbelägna Åkers styckebruk med Åkers Bergslag väntar den trolska och storslagna naturen som erbjuder både fiske, vandringsleder, kanotleder, gruvmiljö och på vintern fantastiska isar för skridskoåkarna. På Selaön – Sveriges största insjö-ö med bro över sundet från Stallarholmen – ligger det spännande slottet Mälsåker naturskönt vid Mälarens strand. Selaön är också rikt på fornminnen, bland annat Åsa gravfält. På Äleby gård finns en viltbod med mycket godsaker - bl a vildsvinskorv som vi tyckte var bland den godaste vi ätit.

Mitt i Mälaren ligger Hornuddens trädgård med restaurang och gårdsbutik. Här har en mötesplats med hållbar utveckling och helhetstänk växt fram med fokus på livets goda. Gårdsbutiken och odlingen är KRAV-certifierad och alla råvaror i restaurangen är lokalproducerade inom 15 mils radie. Här kan du se var maten du äter kommer ifrån; det vatten som fisken simmat omkring i och jorden där tomaterna och kryddorna odlats - enklare och mer nära kan det inte bli.
Sagostigen - skildrar kända sagor för barn. Det är en naturstig i fager och lugn Sörmlandsnatur.

FÅ OFFERT