Upplev mer

Boendets huvudsida: STF Storulvån Fjällstation

Runt Storulvån väntar en mängd fina turer att göra året om. Dessutom lämpar de sig alldeles perfekt för en dagsutflykt – på den här sidan delar vi med oss av våra turfavoriter.

Alla tider och sträckor är angivna tur/retur från Storulvåns Fjällstation. Tiderna för turerna är självklart individuella så tänk på att det som anges är cirkatiderna. De finns till för att underlätta för dig i din bedömning utifrån din egna förmåga och åktakt. Vi önskar dig en fantastisk tur!

Klätterklippan

Mitt i fjällstationen ser du en 12,5 meter hög vägg i natursten som sträcker sig från golvet på nedre våningen upp till taket på tredje våningen. Detta är norra Europas högsta klätterklippa i natursten. Klättring sker på egen risk.

Sommarturer kring Storulvåns Fjällstation

På sommaren finns det massor att upptäcka omkring Storulvån. Här väntar förutom fantastiska vyer en rik flora, minnen från istiden och en levande samekultur. Du som är fiskeintresserade hittar en del fina tjärnar med öring och under hösten väntar gott om matsvamp i de björkskogsklädda dalgångarna. Normalt räknar man på 3 kilometer per timme (med tillägg för raster) raster när det kommer till vandring. Många av turtipsen går att variera i oändlighet – du tittar med fördel på en karta och väljer hur just DIN tur skall gå!

Snasahögarna

En av alla fina turer i området tar 5 till 7 timmar och börjar några kilometer norrut längs bilvägen. Följ därifrån Sönner-Tväråns dalgång uppför och västerut längs bäcken tills du kommer upp mellan Getryggen och Sönner Tväråklumpen. Därifrån ansluter du till den markerade leden norrut mot Snasahögarnas vindskydd. Här väntar en alldeles magiskt fin badtjärn.

Vidare rundar du antingen Sönner-Tväråklumpens nordsida och tar dig över passet mellan Tväråklumparna – Sönner och Norder och sedan tillbaka mot Storulvån. Du kan också välja att fortsätta norrut från vindskyddet och sikta på någon av topparna Lill- eller Storsnasen innan du styr hemåt igen.

Alla toppar i området är fina och okomplicerade turmål. Och med lite fantasi komponerar du lätt din egen heldagstur i området. Utsikterna som bjuds spänner från Norska gränsfjäll, till Skäckerfjällen i norr, Åre och Vålådalens naturreservat i öster till Helags och Sylarna i söder. Etappens längd / tid: 10–25 kilometer / Heldagsturer.

Storulvåns utlopp i handölan, 1,5 kilometer/30 minuter

En liten lagom bensträckare ned till det gamla vadstället vid Handölan. Du startar på baksidan av fjällstationen och följer grusvägen ner förbi reningsverket. Efter cirka 400 meter kommer en stig som du följer hela vägen ner till Handölan. Längs vägen finns flera fina grill– och tältplatser.  Samma väg tillbaka till stationen.

Lillulvåns utlopp i handölan, 3-5 kilometer/1-2 timmar

En timslång promenad som har sin sträckning längs med Storulvån och Handölan. Under vandringen har man möjlighet att öva sina botaniska kunskaper. Här växer bland annat Sileshår och Kung Karls spira. Du börjar över bron bakom fjällstationen och följer sedan den gamla vandringsleden mot Gåsen. Efter cirka 1,5-2 kilometer är du framme vid den plats där bron över Handölan en gång stod, som raserades vid vårfloden vintern 2016. Samma väg tar dig tillbaka till fjällstationen. För att nå Lillulvåns mynning viker du av från leden precis före ”trappan” ner mot hängbron. En liten anonym stig går då rakt fram istället. Följ stigen, som går parallellt med Handölan, tills du kommer till Lillulvåns mynning. Samma väg tillbaka.

Ulvåtjärns vindskydd, 12 kilometer /3-5 timmar

Ulvåtjärn inbjuder både till fiske efter öring och vid varma dagar svalkande dopp. Du väljer antingen sommarleden mot Blåhammaren utmed Storulvåfjället, eller den orösade stigen utefter Getryggen från vilken du sedan sneddar ner mot Ulvåtjärns vindskydd. Tjärnen ligger några hundra meter söder om vindskyddet. På hemvägen är det trevligt att följa Storulvån som rinner genom en nästan parkliknande ängsbjörkskog, och passerar raviner, åsar och en och annan sandstrand.

Storulvåfjällets topp, cirka 1071 meter över havet, 9 kilometer/4-5 timmar

En lättgången tur som tar dig upp på lite höjd, där du framförallt får uppleva fjällets vida vyer och mycket tydliga spår efter den senaste istiden. Från toppen har du fin utsikt mot Sylarna, Helags samt Storulvåns dalgång och de norska gränsfjällen. Följ leden mot Sylarna/Blåhammaren ca 2 km. Där leden delar sig finns en fin utsiktskulle. Efter cirka 100 meter mot Blåhammaren så viker en liten stig av upp mot topplatån. Tillbaka till Storulvåns fjällstation tar du samma väg ner. Önskar du gå lite längre och är säker på att gå oledat med karta och kompass kan du följa Storulvåfjällets platå söderut ner mot raststugan/vindskyddet Spåjme som står halvvägs mellan Storulvån och Sylarnas fjällstationer. Därifrån följer du leden tillbaka till Storulvån cirka 6 kilometer.

Blomsterstigen/Getryggen, 1382 meter över havet, 5-6 kilometer/ 3-4 timmar

Floran på vårt närmaste fjäll är mycket rik och varierad. Vi har därför markerat en blomsterstig från fjällstationen upp till 1200 m ö h, som följer den stig som leder upp mot Getryggens topp. Vill du fortsätta upp till toppen när stigen tar slut går du på fri fot upp i svackan, eller så går du några hundra meter norrut och följer den markanta ryggen upp mott topplatån. Den topp (östligaste) som syns från stationen är några meter lägre än den riktiga toppen, och kallas ibland för ”Turisttoppen”. Utsikten från topparna är magnifik åt alla håll.

vandring storulvån

barnfamilj storulvån
löpning storulvån

Vinterturer kring Storulvåns Fjällstation

Storulvån är förstås magiskt även på vintern – här är några tips på leder att skida. Tiden för turen är självklart individuell så tänk på att de angivna tiderna är cirkatider. Normalt räknar man på 3 km/timme i vanlig åkning. God tur!

Getryggen runt (utanför leder)

Getryggen kan verka snällt och lagom runt sett från stationen, men dess baksida avslöjar snart varför det heter ”ryggen”! Ta sikte rakt mot toppen på Getryggen från Storulvån. När du kommer över trädgränsen viker du vänster och följer Getryggen på valfri höjd.

När du rundar norrut och kommer in i passet mellan ”Geten” och Sönner-Tväråklumpen öppnar sig en otroligt vacker dalgång som inramas av Getryggens branta nordsida. Följ dalgången ner till vägen eller vik av och håll höjd på Getryggen och Getsadeln så kan du glida nästan hela vägen tillbaka utan att hjälpa till. Etappens längd / tid: 10–12 km / 5–8 timmar.

En tur i parken

Följ Storulvån uppströms och välj din egen väg mellan alla kullar och sänkor. Här kan du hitta din egna lekplats och utveckla din skidteknik i lugn och ro. Hur mycket fart vågar du ta nerför kullarna? Bygg ett hopp eller en solgrop och ta en lugn dag i lä från fjällvinden.

Lillulvån

Följ leden mot Gåsen, när du kommer till bron över Handölan följer du ån uppströms. Där Lillulvån mynnar ut följer du den upp till vinterleden mot Sylarna. Där tar du leden tillbaks till oss på Storulvåns Fjällstation. Etappens längd / tid: 7 km / 2 timmar.

Ulvåtjärns vindskydd (830 meter över havet)

En lätt tur som följer leden mot Blåhammaren. Efter 6 kilometer kommer du till Ulvåtjärns vindskydd som ligger på en platå innan stigningen till Blåhammaren börjar. Här har du fin utsikt mot det maffiga Sylmassivet i söder. Ta en fika i vindskyddet eller gräv en solgrop i åkanten. Tillbaka kan du med fördel följa Storulvån, ett vackert vattendrag som passerar en nästan parkliknande björkskog och vackra formationer i terrängen. Etappens längd / tid: 12 kilometer / 3–4 timmar.

Storulvåfjället runt

En vacker och varierande tur som går delvis helt utanför leder. Följ vinterleden mot Ulvåtjärn, väl uppe på den vidsträckta platån är det bra att hålla höjd och börja runda Storulvåfjället. När du kommit runt till södra sidan av fjället går du ner i dalen där Lillulvån ringlar fram.

Leta dig fram längs med ån tills du kommer till bron över Lillulvån, en bit nedanför bron kommer vinterleden från Sylarna, följ den tillbaka hem till Storulvåns Fjällstation. Längs med Lillulvån finns det många lämpliga drivor där du kan få lä och en välbehövlig rast innan du fortsätter hemåt igen. Etappens längd / tid: 5 kilometer / 5–6 timmar.

Gå en topptur

Storulvån ligger precis vid foten av Snasahögarna som erbjuder flera av Sveriges bästa och mest lättåtkomliga offpiståk. Om du inte har egen utrustning så går det bra att hyra telemarkspaket, randonnéskidor och stighudar i vår uthyrning. Med stighudar under skidorna tar du dig lätt uppför branterna till toppen och får ett spännande åk nerför. Slitet på vägen upp får sin belöning i utsikten och det roliga utförsåket. Personalen i uthyrningen och receptionen hjälper gärna till med information om bra toppar, vägval och säkerhetsutrustning. Kontakta oss för mer information!
topptur storulvån

turskidor storulvån

Naturslingan Handöl

Naturslingan är två slingor som börjar vid skidstadion i Handöl. Det är en skidstig som till största delen packas för friare skidåkning med till exempel turskidor. Slingorna är markerade med märkband och i viss mån äldre ledkryss med reflex. Skyltar med pilar hjälper dig att hitta rätt vid skarpa svängar.

Naturslingan 3 km blå/vita band

En flack och snäll slinga som passar hela familjen. Perfekt vid hård vind och sämre väder. Följ elljusspåret i starten och vik sedan av till höger. Genom äldre skogar, förbi den före detta skjutbanan och över myrar innan du kommer till korsningen vid gamla Brännavägen. Där viker den längre 8km slingan av till höger. Åker du den kortare blå/vita slingan fortsätter du ner över skogen och längs Björnmyren. Efter en skarp vänstersväng fortsätter du genom grov tallskog och tillbaks till parkeringen.

Naturslingan 8 km gul/röda band

En längre och mer varierad slinga som passar den som vill ha lite mer utmaning. Framförallt fler och brantare uppförsbackar gör den mer fysiskt krävande. Följ elljusspåret i starten och vik sedan av till höger. Genom äldre skogar, förbi den fd skjutbanan och över myrar innan du kommer till korsningen vid gamla Brännavägen. Där viker du av till höger och följer den innan du i en utförslöpa viker av skarpt till höger. Fortsätt genom en gles tallskog och över Bunnerviksvägen. Var extra uppmärksam vid korsning av vägen och över de hårda plogkanterna. Genom fler myrar och en längre uppförsbacke i granskog innan du viker skarpt av till höger och får njuta av de glesa tallskogarna, därefter kommer en lång och härlig utförsbacke innan du åter passerar Bunnerviksvägen. Ännu en brant utförsbacke innan du är tillbaks på den gemensamma delen av naturslingan. Sväng till höger och passera korsningen vid den gamla Brännavägen, fortsätt genom skogen innan du kommer ut på Björnmyren och fortsätter i en lätt flack terräng. En skarp sväng till höger innan du kommer in i sista skogen och tillbaks till parkeringen.

Vandra Jämtlandstriangeln på egen hand

Upplev den lättillgängliga och vackra Jämtlandstriangeln under ditt besök hos oss. Vandra genom fjällbjörkskogen upp på kalfjället. En vandring som går på klassiska vandringsleder med vy över fjällvärldens vackra siluetter. Med tält, liggunderlag, sovsäck och stormkök klarar du en flerdagsvandring utan besvär.

Vill du bo och vandra bekvämt med boende och mat inkluderat kan du läsa mer om våra paket på egen hand här.

Jämtlandstriangeln på egen hand

Vandrar du med tält och egen utrustning kostar det ingenting.

Vill du nyttja inomhusmöjligheter för toaletter och matlagning under din vandring kan du köpa till en serviceavgift vid fjällstationerna. Vill du inte bära med dig mat i packningen finns det butiker på alla STFs fjällstationer.

Sträckorna i Jämtlandstriangeln

Kicka på etappens namn för att läsa mer:
Storulvån-Blåhammaren
Blåhammaren-Sylarna
Storulvån- Sylarna

Ny i fjällen?

Läs mer om utrustning och generella fjälltips här.

Bra att veta

Prata gärna med vår personal för fler tips eller om du har några frågor. Titta gärna på en karta för att bättre förstå turbeskrivningarna. Vi rekommenderar alltid karta och kompass som standardutrustning oavsett längden på din tur. Välkommen in till vår butik om du behöver komplettera med någonting.

Yoga

Om du önskar få en stund för dig själv lånar vi ut yogamattor gratis. Finns att hämta i receptionen.

Se tillgänglighet och boka.

Sök & boka

Det kan vara svårt att skiljas från en trogen följeslagare...

Men för att du inte skall gå miste om funktioner på vår webbplats rekommenderar vi att du byter till en av följande webbläsare och aktiverar automatiska uppdateringar.