STF Storliens Fjällgård

STF Storliens Fjällgård Vandrarhem tipsar!

Hos oss ägnar du med fördel dagarna åt skidåkning, islandshästridning eller på ett hundspann genom Jämtlandsfjällen. Vi brukar säga; ”Här står naturen i fokus – men hur du vill uppleva den är helt upp till dig”. På den här sidan delar vi med oss av våra bästa tips på aktiviteter för den som vill. Så passa på att göra väldigt mycket … , eller ingenting alls under besöket i natursköna Storlien.

På hundspann genom fjällen
Att åka hundspann brukar ligga högt upp på önskelistan för den som besöker  fjällen. Och inte undra på – att ljudlöst susa fram
över ett soligt Jämtlandsfjäll strax bakom ett gäng energiska Alaskan Huskies liknar ingen annan upplevelses. Total frihetskänsla!

Storvallens hundspann organiserar tvåtimmarsturer såväl som hel- och halvdagsturer. Turerna går jämna veckor. Ring Storvallens hundspann för att göra en bokning; 070-228 48 38.

Bli med fiskekort
Att fiska är ett alldeles utmärkt sätt att ta sig an den vackra naturen häromkring. Vintertid gäller förstås isfiske men om somrarna väntar fantastiska ställen både för flug- eller spinnfiske och avslappnad mete. Det är dessutom bara Öring och Röding som lurar, så du får riktigt god mat om du får napp. För isfiske kan du på skidor ta dig till Sandtjärn inne i Storlien, och har du skoter rekommenderas en utflykt till Rensjöarna en bit bort.

Fiskekort till alla vatten i och runt Storlien och på Statens renbetesmark finns att köpa i vår friluftsbutik Viltboden som ligger i huvudbyggnaden på Vandrarhemmet. God fiskelycka!

Längdskidor
Älskar du längd? Tur!
I Storlien väntar otroligt många möjligheter att ge dig ut på fina turer i spåret. Från Fjällgården drar vi upp till 6 mil längdspår. Och även inne i Storlien finns ett fint elljusspår för dig som söker lite omväxling. Om du inte har något emot att ta dig lite längre rekommenderar vi en tur till Fagerlia – ett av Norska skidelitens meckan. Fagerlia i Meråker Alpinsenter (Norge) ligger cirka 45 mil bort med bil och bjuder på flera mil av härliga längd- och elljusspår. Längdutrustning kan du självklart hyra här. Hör av dig till oss så hjälper vi dig med allt det praktiska!

Åk alpint
Mitt i Storlien ligger Storlien Alpin som bjuder på 23 nedfarter och 9 liftar. Här väntar grön till svart pist och tre barnområden med knapplift och tillhörande lätt nedfart. Här hittar du också en av Sveriges ”topp 5, Dream Parks”, det vill säga en hel nedfart med förpreppade hopp och ”rails” som kan få även den duktigaste skidåkare att sippa lite efter andan. Offpistskidåkningen är efter snöfall mycket bra, speciellt i de västra delarna av systemet. Men det är förstås viktigt att du håller koll på vädret, så kolla gärna snöläget på snorapporten.se med jämna mellanrum. Behöver du hyra alpin utrustning? Hör av dig till oss så hjälper vi dig med det!

Skotersafari
Våra vänner på Wansethbuss erbjuder fartfyllda äventyr på skoter. Och det går förstås lika bra att hyra en skoter och dra iväg på egna upptäcktsfärder som att följa med på en arrangerad. Känn fart, vind och virvlande snö när du drar fram på fjället. Längs skoterlederna tar du dig långt på egen hand, men fråga gärna oss om du behöver inspiration till utflyktsmål längs turen. För något lite extra– varför inte boka ett skotersafari och låta dig guidas genom traktens historia och gömda pärlor? Klicka här för att läsa mer om Wansethbuss, eller fråga oss på vandrarhemmet så hjälper vi dig.

Utforska fjällandskapet från hästryggen
Upplev fjällandskapets frihet och lugn under en tur med islandshästar. För har du aldrig provat att rida i fjällandskap har du en alldeles oförglömlig upplevelse framför dig. Turen utgår  bara kilometer härifrån, från en hästgård vackert belägen vid en fjällsida på norska sidan gränsen. Turerna varierar mellan ett par timmar till ett par dagar, beroende på vad du önskar och hinner med. Läs mer på merakerfjell.no, vi hjälper dig gärna med din bokning.

Äventyrsparken Rypetoppen
En tur till Rypetoppen gillas av adrenalinfantaster i alla åldrar. Och bara några kilometer från STF Storliens Fjällgård Vandrarhem ligger den norska äventyrsparken Rypetoppen som med sina höghöjdsbanor, ziplines, klätterbanor och paddlingsmöjligheter är en fantastiskt rolig plats att spendera en dag eller två för både småbarnsfamiljer, kompisgäng, skolklasser och kick-off-sällskap. Kolla in parken på rypetoppen.no eller fråga oss så berättar vi gärna mer.

Forsränning, klättring och grottkrypning
Med vår samarbetspartner Jope ser till att du som vill får ett riktigt äventyr med garanterade  adrenalinkickar. Forsränningen finns i flera svårighetsgrader och även klättringen kan anpassas för både nybörjare och välrutinerade. På vintern finns det dessutom möjlighet att isklättra på de frusna vattenfallen här i närheten! På jope.se kan du läsa mer om allt kul som erbjuds.

Paddla på Enan
En vattenburen sightseeing gör sig alldeles utmärk med kanot. Så passa på att hyra en kanot och ge dig ut längs den slingriga ån Enan. Upplev naturen medan du glider fram genom anslutande åar och sjöar – en otroligt mysig rutt att paddla. Prata ned oss för mer information och bokning av kanot.

Bra att veta när du bokar

1 maj – 22 juni har vandrarhemmet öppet endast för gruppbokningar.

FÅ OFFERT