STF Storliens Fjällgård

Mer om STF Storliens Fjällgård

Vi brukar säga ”Här står naturen i fokus – men hur du vill uppleva den är helt upp till dig”.

På vintern väntar fantastisk turskidåkning och vi drar upp flera mil med längdspår som startar precis utanför dörren. Du som vill få ut mer varierad åkning med dina längdskidor hittar pistade längdspår inne i Storlien. För alpinentusiasten finns Storlien Alpin med sina 23 nedfarter och Fun park bara 4 km bort, och Meråker i Norge ligger 25 km bort.

På ena sidan av fjällgården har du tillåtelse att åka skoter, medan du på andra sidan kan få vara insvept i friluftsliv och naturens tystnad. Sommartid och under hösten har du många vackra vandringsleder för fjällvandring att välja bland. En av dem är Södra Kungsleden som går vidare mot Blåhammaren, Sylarna och Helags fjällstationer.

Vår matservering är öppen till och med 22 april under vintersäsongen 2017, och öppnar igen till midsommar och sommarsäsongen. Du kan självklart använda våra gästkök för självhushåll året runt. Att bo på vandrarhem i Jämtland är en härlig upplevelse. Här finns massor av natur- och friluftsaktiviteter att göra utomhus under dagarna, och möjlighet att hitta på roliga saker och vara social under kvällstid eller vid dåligt väder. I huvudbyggnaden hittar du bastu, TV/sällskapsrum, lekrum och bordtennisrum för stora och små att roa sig i. Och vår mysiga pub såklart.

STF Storliens fjällgård ligger i ett av Sveriges mest lättillgängliga fjällområden. Vi har nära till både tåg och buss, 40 min till Trondheims internationella flygplats och med bil svänger du av till vår privata avtagsväg direkt ifrån E14.

Välkommen på en underbar semester i jämtländska fjällen!

Boende
Enkelt och trivsamt boende i 2-, 3- och 4-bäddsrum. Hälften av 2-bäddsrummen i huvudbyggnaden har toalett på rummet. Du kan även hyra hela Torpet (6-8 bäddar) med dusch, toalett och kök. Är ni en större grupp och önskar självhushåll kan Storstugan med sina 20 bäddar, 2 duschar & toaletter, kök och samlingsrum vara ett alternativ. Det går också bra att hyra hela huset eller gården med restaurang, pub och konferensrum! Alla gäster har självklart tillgång till våra allmänna utrymmen, torkrum och gästkök oavsett i vilket hus man väljer att bo i.

Hundar
Hundar är välkomna i Storstugan och Torpet.

Parkering
Stor, gratis parkering på gårdsplanen. Uttag till motorvärmare finns att hyra i begränsat antal.

Service
Mataffär ligger 700 m bort. I vår friluftsbutik Viltboden kan du köpa lokalproducerade livsmedel, kläder och det mesta du behöver för dina fjällturer. Viltboden ligger i huvudbyggnaden.

Se och göra
I området runt STF Storliens Fjällgård finns utflyktsmål, vandringsleder, aktiviteter, sägner och historia för att fylla veckor av upplevelser. Här hittar du vilda forsar, mäktiga vattenfall, utställningar och mysiga våffelstugor redo att ta emot dig efter en skidtur på fjället. Trakten har en mycket spännande historia med till exempel gamla smugglarnästen och 3000 ihjälfrusna karoliner.

Ägna dagarna åt härlig skidåkning, färdledda turer sommar som vinter, fågelskådning och islandshästridning. Besök äventyrsparken Rypetoppen, följ med på temaveckor och förkovra dig på våra olika kurser. Om du vill hyra skidor hjälper vi gärna till med detta.

Vi har många olika paketerbjudanden med allt ifrån skidåkning på sportlovet till sommaräventyr, hundträning och historievandringar. Läs mer under fliken Aktiviteter.

Bra att veta när du bokar

1 maj – 22 juni har vandrarhemmet öppet endast för gruppbokningar.

FÅ OFFERT