STF Stora Kalholmen Vandrarhem

Mer om STF Stora Kalholmen Vandrarhem

Stora Kalholmen är skärgårdens första vandrahem som öppnade 1980. Ön är belägen i mellersta skärgården. Vandrahemmet är det enda huset som finns på denna lilla underbara skärgårdsö. Idag är det ett vandrarhem för skärgårdsluffare som vill ha stillhet och enskildhet. Vandrarhemmet är litet och ligger mycket vackert på en klippa med utsikt över en skyddad vik.

Välj mellan klassiska vandrarhemsrum eller stuga. Du kan även hyra hela huset om ni är ett större sällskap. Kuddar och täcken finns i alla sängar men lakan tar du med själv, eller hyr hos oss (ska förbeställas). Överlevnadskiosk finns på vandrarhemmet.

På Stora Kalholmen finns inget rinnande vatten. Men väl en el-uppvärmd bastu och olåsta dörrar. Ön tar knappt en timme att gå runt och ingår i Hjälmö-Lådna naturreservat. På ön finns det oändliga möjligheter till härliga bad, sköna promenader och genuina skärgårdsupplevelser. En liten barnvänlig sandstrand finns inne i viken och på öns ostsida finns berghällar för härliga klippbad. Viken är en omtyckt naturhamn även för fritidsbåtar med segelbåtsdjup (180 cm). Öns största sevärdhet och tillgång är dess natur och underbara solnedgångar.

Vandrarhemmet ligger ca 300 m från ångbåtsbryggan på öns mellersta del.

DEN MAT DU VILL ÄTA MÅSTE DU TA MED DIG OCH LAGA SJÄLV I ETT FULLT UTRUSTAT KÖK.

Se och göra
Bad och fiske och solnedgången.

Hela ön är naturreservat och är Skärgårdsstiftelsens första förvärv i Stockholmsskärgård.

Obl förbokn.
Bokning före säsong via mail.

FÅ OFFERT