STF Steninge Vandrarhem

STF Steninge Vandrarhem tipsar!

Som du ju säkert redan har listat ut är vi något så ovanligt som ett hotell för vandrare. Eller livsnjutare, beroende på hur man vill se det. Med ett läge ett stenkast från havet, närhet till cykelleder och SUP-vänliga vatten finns det gott om saker att se och göra för alla som älskar att botanisera i upplevelser.

Kravlöst längs kusten
Vi anordnar kustvandringar som bygger på kravlöshet, du går så långt du har lust och du behöver inte vara en van vandrare. Vill du knata på ordentligt så finns även den möjligheten. Du kan välja att gå själv eller i grupp med guide. Vi erbjuder allt från korta utflykter till flerdagsupplägg. Via vårt aktivitetsutbud på det vi kallar kuststationen dig att skräddarsy ett utflyktsupplägg utifrån dina önskemål.

Stationsträning i trädgården = fredagsmys
Är semestern ingen ursäkt att ligga på latsidan? Joina då vårt konditionshöjande fredagsmys! Vi kör nämligen den explosiva intervallträningen tabata (20 sek aktivitet / 10 sek vila) med olika enkla stationer. Och du behöver inte ha några särskilda förkunskaper för att vara med  alla tränar på sin nivå.

Passet pågår ca en halvtimme, därefter finns möjligheter till bad i havet eller dusch. Tabata är urbra för att träna din balans, koordination, styrka och rörlighet samtidigt som du har roligt på kuppen. Kontakta oss för mer information om aktuella pass under din vistelse

Utflykter i Ingeland
Nu erbjuder vi ett nytt utflyktskoncept för dig som vill upptäcka spännande platser Steninge. Med det vi kallar ”Utflykter i Ingeland” kan du upptäcka spännande platser som inspirerat Alf Hambe till visor och dikter. Lyssna till berättelser om Höjesten, Havriket, Molomberget, Stora trollstenen, Gröna Dimmans skog och Kung Inges hög. Passar både vuxna och barn – särskilt om du gillar natur, bus och har fantasi! Utflykten passar att göra året om.

Surrealism i Halmstad
Ta chansen att uppleva svensk och internationell konst på Mjellby Konstmuseum under besöket hos oss. Här visas utställningar med allt från samtida konst till modernism, ofta med profilering mot surrealismen. För familjens minsta medlemmar väntar en kreativ verkstad medan konstälskaren förmodligen gläds mest åt samlingen med Halmstadgruppens konst som finns här.

Glass på italienska
Riccardo är italienaren som menar att smaken av en riktig italiensk glass är bland hans bästa gastronomiska upplevelser från barndomen. Därför driver han sedan 2006 en glassbutik i Halmstad med glass inspirerad av familjereceptet. Missa inte ett stopp i Riccardos egna glassvärld World of Riccardo som sätter helt nya dimensioner på ordet krämig.

Panoramavy till kaffet?
Göstas Café & Restaurang bjuder på ett bedårande vackert läge intill havet. Dinera med utsikt över stensprängda strandhagar och Steninges naturreservat som närmsta granne. Du hittar Göstas på Kustvägen 21 i Steninge.

Pizzeria med hemma-hos-känsla
Prostens pizza vill vara som ett andra vardagsrum. Därför har familjen på Lemke/Nordgren öppnat upp sin oas på Prästgården i Skrea backe för att umgås och äta med alla oss som delar deras passion för mat. Prästgården är ett ställe där man stannar på en snabb tugga eller till stängning. Och njuter av en meny som består av handplockade godsaker och rustika pizzor i romersk stil.

Familjen håller öppet ett par gånger i månaden och aktuella tillfällen håller du koll på via Prostens pizza på Facebook. Öppettiderna släpps ungefär en månad i förväg, så passa på att boka din plats i god tid för att garantera din plats runt långbordet.

Solnedgångsvandring
En av våra favoritvandringsturer är kvällsturen från Särdals livräddningsstation till Steninge strand, som genomförs med solnedgången i Kattegatt i blickfånget (om vädret tillåter). En mysig kvällspicknick kan avnjutas på egen klipphäll, medan solen sakta doppar sig i havshorisonten.

FÅ OFFERT