STF Steninge Vandrarhem

Mer om STF Steninge Vandrarhem

Förutom att vara ett genuint trevligt vandrarhem ett stenkast från havet, är STF Steninge Vandrarhem också något så ovanligt som ett vandrarhem för vandrare! Oavsett om du tycker om att vara aktiv eller bara vill ta det lugnt och övernatta vid havet är Steninge stället för dig.

Med sitt läge mitt emellan Halmstad och Falkenberg, är vandringsmöjligheterna kring Steninge helt unika. Du går omväxlande på sand, strandäng och lätt klippterräng, hela tiden i havets absoluta närhet. Med vågornas brus i bakgrunden och den obrutna horisonten i blickfånget får du den skönaste inramningen för din stund vid havet.

Under sommarmånaderna serverar vi ekologiskt inspirerad frukostbuffé med nygräddat bröd, gröt och godsaker från trakten. Vi driver ett café med känsla av ”mormors kök” som är öppet till och från under sommaren.

Känsla och kunskap är kärnvärden i vår verksamhet. Vi tror bestämt att du kommer att trivas!

I ett charmigt badhotell från 1930-talet finns tolv trevliga rum med 2-6 bäddar. Rummen är personligt inredda, i ljusa färger och några har utsikt mot havet och stranden. Duschar och toaletter är nyrenoverade (helkaklade). Våra gemensamhetsutrymmen (stor trevlig matsal, sällskapsrum med bibliotek samt kaféet) är alla smakfullt inredda med en twist av halländsk kultur och tradition. Den underbara trädgården inbjuder till både aktivitet och vila. Grillar finns förstås för utomhus-matlagning.

Till frukost kan du avnjuta en god och innehållsrik frukostbuffé, som bland annat består av nybakat bröd, smoothie och gröt. På vandrarhemmet är caféet öppet hela sommaren. Vi anpassar vårt utbud efter säsong och väderlek. Hembakat, vegetariskt och fisk är viktiga beståndsdelar och närproducerat och ekologiskt är vår inriktning när det gäller råvaror. En solig sommarkväll kan du köpa med dig en supékorg med utvalda närproducerade godsaker som du kan avnjuta samtidigt som du ser solen gå ned i Kattegatts vågor.

Se och göra
Bara 200 meter från vandrarhemmets härliga trädgård ligger Steninge strand, men både strandbad och pir och fina klipphällar. Vi hyr ut kajaker och SUP. Förmedling av MTB-cyklar.

Steninge och Stensjös naturreservat startar 250 meter västerut från anläggningen och här erbjuds den natur- och vandringsintresserade fantastiska möjligheter till kustvandring utmed Kattegatt. Guidade vandringar i olika längd erbjuds och även transportservice för de gäster som vill vandra utan guide. En perfekt tur är att göra som en tvådagars-vandring är att gå utmed havet hela vägen mellan Falkenberg och Halmstad och sova en natt på Steninge vandrarhem, som ligger precis mittemellan dessa båda kuststäder.

En vandringstur som är speciell är kvällsturen från Särdals livräddningsstation till Steninge strand, som om vädret tillåter, genomförs med solnedgången i Kattegatt i blickfånget. En mysig kvällspick-nick kan avnjutas på egen klipphäll, medan solen sakta doppar sig i havshorisonten.

Den som hellre vill färdas på vattnet i kajak eller på SUP kan hyra sådana på Steninge vandrarhem.
Den vackra naturen runt Steninge har inspirerat diktaren och trubaduren Alf Hambe, som fortfarande är bosatt i Steninge, att skriva om den trakt som han fantasirikt kallar för Ingeland, Havriket och Molom.

Gäster som vill ha omväxling från kustmiljön kan hitta härliga stigar för vandring, löpning eller cykling i bokskogen uppe på åsen öster om vandrarhemmet. Steninge vandrarhem, kuststationen vid Kattegatt erbjuder via vår MTB guide turer för MTB-cyklister och vi har även tips på turer av olika svårighetsnivå som finns tydligt markerade på våra digitala kartblad.

Vandrarhemmet ligger precis utmed den första nationella cykelleden, Kattegattleden och välkomnar gärna cykelburna gäster.
Islandshästridning finns på Hellagård som ligger fem kilometer norrut utmed den vackra kustvägen.
Tennisbanor och ett antal golfbanor finns också i närheten.

I Steninge fanns i slutet av 1800-talet och i början av 1900-talet en glashytta. Denna tradition har nu tagits upp igen av den nystartade Steninge Glashytta, där besökare kan få prova på att blåsa egna glaspjäser.

Ett annat utflyktsmål som vi varmt rekommenderar är Mjellby konstmuseum som bl a har en fast utställning av Halmstadgruppens konstnärer. Museet har också toppenbra kreativ barnverksamhet.

Det går bra att komma senare än incheckningstiden, bara du hör av dig.

Du kan få ytterligare service hos oss:
Daglig städning/bäddning - extra kostnad
Bäddad säng vid ankomst - extra kostnad
Utlåning strykjärn - ingen kostnad
Utlåning hårtork - ingen kostnad
Extra kudde/täcke på beställning - ingen kostnad
Babysäng på beställning - ingen kostnad

FÅ OFFERT