STF Söderhamn/Växhuset Vandrarhem

Mer om STF Söderhamn/Växhuset Vandrarhem

Växthuset - Den naturliga mötesplatsen!

Vandrarhemmet ligger i södra Hälsingland och erbjuder ett boende med ekologiskt tänkande som drivkraft. Här finns även Ekocentrum, ett kunskapscentrum för hållbar utveckling.

Ingenting har lämnats åt slumpen på Växhuset. Byggnader och trädgård är designade enligt permakulturkonceptet. Vandrarhemmet Tolvan är exempelvis ett hus med tolv kanter där den nästan runda formen ger energimässiga fördelar. Med en eldstad i mitten av byggnaden värmer man lätt hela huset.

Här får du tips hur ett hållbart boende och ett uthålligt samhälle kan utformas. Du kan också aktivt delta i byggandet av vårt senaste hus; Solskeppet. Under sommaren erbjuder vi kursdagar med helpension, teori och praktik. Vår och höst kan du delta i våra retreater och återhämta dig i vår enkla och vackra miljö.

I vårt ekocentrum finns ett café i det grönskande växthuset och det ekologiska köket serverar hembakt fikabröd och vegetariska rätter lagade från grunden, så långt möjligt av produkter från trädgården. För barnen är det fritt fram att leka och ha kul och om de vill får de gärna mata hönsen. För de lite större barnen finns en spännande äventyrsskog att besöka - för dem som vågar.

Vandrarhemmet ligger vid Edesjön, som är en liten skogssjö med gott om fisk och vatten som inbjuder till bad och fiske. Här kan du låna en eka och ett metspö och prova fiskelyckan eller bara ta en roddtur i kvällssolen. En naturstig tar dig upp på Djupdalsberget. Från toppen har du milsvid utsikt över Edesjön och Ljusnans dalgång.

Om vädret tillåter är vandrarhemmet även öppet april och september, välkommen att ringa och fråga. Vi välkomnar grupper (konferens) hela året och då erbjuder vi givetvis full servering.

Växhusets ekologiska centrum: Byggnader och trädgård enligt permakulturkonceptet: Örtspiral, hönstraktor, vattenreningsdammar samt ett unikt ”Solskepp” under uppförande. Guidade visningar vissa dagar. För tider se: www.vaxhuset.se

Cykel- och vandringsleder i omgivningen, karta att låna, matsäck att köpa. Lekplats för de små. Äventyrsskog för lite större barn i vuxnas sällskap. Bad och fiskemöjligheter. Natur- och miljöstig i närmiljön. Grotta att besöka på närbeläget berg. Boule och andra spel att låna.

Konferens
Liten konferenslokal för upp till 12 personer. Mat i växthusmiljö. Internet, dataprojektor, kopiering, grupprum. Bokningsbart året runt för dagkonferenser.

Välkommen till Växhuset - ett ekologiskt centrum i Mobodarne.

FÅ OFFERT