STF Smygehuk Fyr & Vandrarhem

Tips

Naturen runt fyrplatsen präglas av havet och klapperstensstränder. Här möter du ett rikt fågelliv, t ex tranorna på väg mot Hornborgasjön under våren.

Växt- och djurlivet runt udden präglas av den kalkrika marken. På stranden ligger mängder av klappersten, här kan man hitta fossil som är förstenade rester av sjöborrar. I den kalkrika jorden trivs backanis, väddklint och trifft. I rikekärret finns orkidéerna majnyckel och ängsnyckel. Salamander, grodor och paddor kan man höra under vårkvällarna.

Landskapet visar fortfarande spår efter kalkindustrin i form av de gamla kalkugnarna. Sammanlagt var tio ugnar i bruk. Upptäck Söderslätt från cykelsadeln eller vandra runt i ett av Sveriges bördigaste landskap.

Fisket är bäst på våren med laxöringar i februari-april, det pratas om horngädda på försommaren…

Här följer ett urval evenemang i sommar:

21 MAJ. Grodor i Smyge kärr kl 11–13.

3 JUNI. En härlig löparrunda bland rapsfälten på sydkusten, pittoreska småbyar och havsutsikt? Delta i Nils Holgersson-loppet! Kom några dagar före och ladda upp.

9-11 JUNI Smygehukfestivalen. Sveriges sydligaste marknad med allt som hör en marknad till, och lite till.

28 JUNI, 12 & 26 JULI, 9 AUG. Allsångskvällar vid hamnen med välkända gäster.

1-2 JULI Öppen trädgård är en trädgårdsrunda för alla trädgårdsintresserade. Utställarna finns spridda över hela Söderslätt och kommer att bestå av både privatpersoner som öppnar upp sina trädgårdar för besökare, men även speciella trädgårdsbutiker och medlemmar i trädgårdsföreningar.

FÅ OFFERT