STF Smygehuk Fyr & Vandrarhem

Mer om STF Smygehuk Fyr & Vandrarhem

Längre söderut kommer du inte. Inte i Sverige i alla fall. Sveriges sydligaste vandrarhem är beläget i Smygehuk, ett stenkast från fiskehamnen med fiskrökeri, café och ett gammalt hamnmagasin med konst och konsthantverk. Här finns också Sveriges sydligaste punkt!

Du bor i den gamla fyrvaktarbostaden vid Smygehuk Fyr, byggd 1883. Fyren är igång och vägleder idag både lokala fiskare, fritidsbåtar och även dig som kommer körande längs kustvägen kvällstid! Här sover du gott i mysigt inredda rum med 2-4 bäddar där flera av våra tvåbäddsrum har sköna enkelsängar med resårmadrass. Några rum har utsikt mot fyr och hav, andra mot den omgivande parken. Huset har ett stort väl inrett kök där man kan fixa middag., Dusch och toalett finns i hallen strax utanför rummet. Totalt finns 9 rum i huvudbyggnaden och två rum i den gamla vedboden, i dessa tillåter vi hund.

Se och göra

De natursköna omgivningarna inbjuder till långa promenader längs havet. Eller ta en tur genom åkrar och ängar. Eller slappna av på fyrplatsen med blicken långt ut över havet.
På promenadavstånd, vid den gamla fiskehamnen, finns fiskrökeri, café och ett charmigt hamnmagasin med turistbyrå och utställningar av konst och konsthantverk. Det är nära till golfbanor och längs kustvägen kan du besöka gallerier, Söderslätts småvägar med dess byar, Kyrkor och vida sädesfält är spännande att upptäcka från cykelsadeln.
Du hittar också gravkullar från järn- och bronsåldern samt några av de gamla kalkugnarna som var i bruk fram till mitten av 50-talet.

Grupper & konferensmöjligheter

I det gamla Mistlurshuset kan 20 personer mötas för enklare konferens eller för släkt- eller kompisgruppen. Vi ger tips på olika cateringmöjligheter eller så lagar ni gemensam middag i vandrarhemmets kök. Perfekt teambuilding! Gå en tipspromenad i omgivningarna med hjälp av våra frågor om fyrplatsen!

Reception/tillgänglighet

Vandrarhemmet är öppet 1 mars–31 oktober. Du når oss på telefon och mail. Bokningar kan du göra online dygnet runt. Receptionen är öppen dagligen kl 8-12 och kl 17-19 under perioden 15/6 – 26//8 eller enligt överenskommelse. Övriga tider enligt överenskommelse.
Vi lägger inte ut alla våra rum online – om det ser ut att vara fullt så kontakta oss via mail eller telefon så hjälper vi till med bokningen!

God morgon!

Vi serverar frukostbuffé under högsäsong 15/6 – 31/8, övriga tider enligt överenskommelse. Vi har valt att utesluta köttpålägg och satsar på goda ostar, marmelader och olika sorters sylt samt mycket grönt för en bra start på dagen. Samt naturligtvis olika sorters yoghurt, fil och nötter, frön och olika sorters flingor. Mycket ekologiskt!
Under perioden 16 juni–15 augusti ingår frukost i våra dubbelrum!

Hos oss kan du hyra linne och handduk samt få hjälp med slutstädning. Vi kan även se till att du har en bäddad säng vid ankomst och att du får daglig rumsstädning.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er

RÖSTA PÅ DIN FAVORIT OCH VINN EN ÖVERNATTNING

På vilket av alla STFs boenden trivs du allra bäst? Rösta på just din favorit till utmärkelsen Årets Kudde 2018, så har du samtidigt chansen att vinna en fri övernattning.

Läs mer och rösta här