STF Skäralid Vandrarhem

Mer om STF Skäralid Vandrarhem

Vandrarhemmet ligger vid porten till Söderåsens Nationalpark, omkring fyra mil från Helsingborg. Här finns den storslagna naturen med härliga vandringsleder inpå knuten. Nationalparken är ett av de mest besökta turistmålen i södra Sverige och om du tycker om att vara ute i naturen och vill upptäcka ett spännande och unikt område, samtidigt som du bor i en lugn och trivsam miljö, har du hamnat på rätt ställe. Vi är även alternativet för dig som vill ha nära till allt i Skåne eftersom Skäralid är en perfekt utgångspunkt för att göra dagsutflykter till alla skånska sevärdheter.

Järnvägen som gick mellan Klippan och Eslöv är nerlagd sedan snart femtio år. Men känslan av den svunna tiden finns kvar. Skäralids gamla stationshus är från 1892 och perrongen finns kvar utanför. Här finns fem flerbäddsrum och två dubbelrum som alla är rymliga och smakfullt inredda. Sällskapsrum med TV finns på varje våning och du har tillgång till gästkök för självhushåll. Byggnaden är handikappanpassad. Vandrarhemmet ligger i ett stort parkliknande område med grillplats, fotbollsplan och lekplats.

I det gamla stationshuset och pensionatet Gula Villan ligger vandrarhemmet sedan 1984.Alldeles vid nationalparken ligger Gula Villan. Här bor du i trevliga dubbelrum med tillgång till gästkök samt sällskapsrum med TV. Här serverar vi frukosten under högsäsong och här finns även reception för såväl camping som vandrarhem.

Det finns möjlighet att köpa till sänglinne/handduk och städning om så önskas. Vandrarhemmet är helt rök-och husdjursfritt.

Vill du och dina vänner, släktingar eller arbetskollegor hyra hela vandrarhemmet helt för er själva? Det ordnar vi! Vandrarhemmet passar utmärkt till släktkalas, kompisträff, julfirande, träningsläger, kickoff eller konferens. Ni får tillgång till alla rum i huset, ett välutrustat kök samt tv/sällskapsrum. Vandrarhemmet stationen är lämplig för grupper på cirka 25 personer och Gula Villan passar för den mindre gruppen på cirka 15 personer.
 Vi rekommenderar att ni förbokar rum.

Incheckning sker från klockan 16 observera att incheckningen ibland görs via telefon. Utcheckning sker senast klockan 11. Kommer ni senare än klockan 18 så kontakta oss för information om tillträde till ert rum.

Se och göra:
Upptäck Söderåsens Nationalpark med naturrum och utställning, i nationalparken finns vandringsleder och även Skåneleden "ås till ås" passerar förbi. Inom 5 kilometer finns turridning, en 18-håls golfbana, dressincykling och kanotleden Rönneå. Restaurang finns vid Nationalparksentrén, cirka 300 meter från oss.

FÅ OFFERT