STF Sävö Vandrarhem

STF Sävö Vandrarhem tipsar!

Gå Sörmlandsleden
På Sävö väntar en cirka 3 kilometer lång etapp av Sörmlandsleden som vi varmt vill rekommendera. Här kan du ta en vacker vandring genom skogar, blomstrande hagar och ängsmarker. Leden sträcker sig över den högsta punkten på ön – Kikarberget, och från toppen befinner du dig cirka 25 meter över havet med en hänförande utsikt över skärgården.

Under vandringen kan du som vill hitta din egna lilla vik att rasta, bada eller fiska vid. Du kombinerar med fördel vandringen längs Sörmlandsleden med att hälsa på hos fåren, hönsen och korna på Sävö gård. Och under våren och sommaren kan du dessutom med lite tur få vara med och mata ”flasklammen” på gården.

Här kan du läsa mer om Sörmlandsleden

Under sommaren 2016 blev en ny led klar, Sävöleden. Sävöleden ansluter till Sörmlandsleden och tar dig norrut och västerut på ön och du vandrar hela tiden nära vattnet. Den är tre kilometer lång och markerad med blå färg.

Guidade vandringar
Kombinerar du gärna egna utflykter med ö-kuriosa berättat av en kunnig? Då ska du definitivt boka in en guidad vandring på Sävö för att få veta mer om öns historia och det fantastiska natur- och kulturlandskapet. Prata med oss på vandrarhemmet så berättar vi mer om hur du bokar din guidning.

Lotsmuseet på ön
En gång i tiden höll man utkik efter båtar här. Idag, flera hundra år senare, är den lilla röd- och vitmålade lotsutkiken ett litet minimuseum. Du hittar lotsutkiken på höjden ovanför Sävösund där den fortfarande står ståtligt och påminner oss om hur yrkessjöfarten brukade passera genom sundet här. Den gamla lotsutkiken är väl värd ett besök tycker vi!

För regniga dagar
Vi känner ju alla till hur lynnig den svenska sommaren kan vara. Eller hur det ibland, efter några dagar fulla av aktiviteter, kan vara skönt att slippa flänga runt. Vi har allt du behöver för sådana dagar. På vandrarhemmet finns sällskapsspel och annan utrustning för både inom- och utomhusaktiviteter att låna, bland annat kubbspel och bollar.

Ta dig fram vattenvägen
På vandrarhemmet finns det två roddbåtar att låna. Det är lätt att ro över Sävsundet och gå i land på Långö som är en stor och fin ö att promenera på. Fördrar du kajak?
Övärlden utanför Sävö är ett eldorado för kanotister. Har du ingen egen kajak så kan du hyra på Hälgö kajak, cirka 3-5 timmars paddling från Sävö – beroende på väder och antal fikaraster.
Läs mer om att hyra kajak på Hälgö kajak.

Utforska grannöarna
Vi erbjuder även båttransporter till andra öar i närheten belägna inom Bälinge skärgård. Ett tips är att göra en dagsutflykt till vackra Ringsö som är Sörmlands största ö. Här är naturen vacker och det går både islandshästar och mängder av dovhjortar helt fritt på ön. Vi har olika förslag på dagsupplägg för dig som vill besöka Ringsö. Med allt från att utforska Ringsö helt på egen hand eller att åka i vagn efter fyrhjuling och få guidning av en skärgårdsboende.

På Ringsö bedrivs även turridning med islandshästarna som du bokar genom att ringa till Nils Kjellberg på; 070-694 23 01. Det finns också möjlighet att boka olika rundturer med båt. Alla båttransporter måste förbokas via telefon; 070-310 18 25 /073-040 55 13.

Vill du veta mer om aktuella båttransporter och rundturer? Kontakta oss på STF Sävö Vandrarhem så berättar vi mer.

Vackra tavlor med skärgårdsmotiv
På Sävö bor konstnären Gunborg Carlsson som är född och uppvuxen på ön. På 10 minuters promenad från vandrarhemmet kan du besöka Gunborg och hennes konstbod. Se hennes vackra tavlor med motiv från Sävö och skärgården och passa samtidigt på att ta del av hennes erfarenhet av livet här på Sävö, förr och nu. Här kan du läsa mer om Gunborg Carlsson och konstboden.

Andra saker att göra …
Kombinera gärna din vistelse på Sävö med ett besök på Nynäs slott och Naturreservat eller i Stendörrens naturreservat. Båda platser är omgivna av vacker natur och erbjuder intressanta utställningar som du kan ta del av. Ett annat bra tips är att tillbringa en dag i den lilla skärgårdsstaden Trosa för att flanera omkring bland fina butiker eller äta på någon av stadens alla mysiga restauranger.

FÅ OFFERT