STF Sävö Vandrarhem

Mer om STF Sävö Vandrarhem

Sävö är ett naturreservat i Bälinge skärgård mellan Trosa och Nyköping. Ön är sedan gammalt en av knutpunkterna för de olika segellederna som löper efter ostkusten. Sävös natur är underbar med hagar, ängar och skogar. Här finns många små vikar där du hittar din egen badklippa för sol och saltstänkta morgondopp. På fantastiska Sävö råder lugnet och den stressade själen finner ro.

På en lummig strandtomt med stora gräsmattor ligger vandrarhemmet. De röda trähusen byggdes på 1870-talet som bostäder åt lotsarna, och renoverades år 2012. Idag lockar de ombonade rummen och härliga lantköken till sköna semesterdagar och roliga skolresor. Här finns totalt 8 rum med 2-6 bäddar i varje. De flesta rummen har våningssängar. Dusch och toalett finns i ett separat hus intill husen med rummen. Husdjur är endast tillåtna i 5-bäddsrummet. Vandrarhemmet har ett välutrustat kök och det finns grillar att låna. Vid bryggan finns en sjöbod där sällskap på 20-25 personer kan sitta tillsammans. I den gamla lotsutkiken kan mindre sällskap på 6-8 personer sitta. Det finns ingen TV på vandrarhemmet. På Sävö finns inga affärer eller restauranger.
På Sävö finns en Naturskola och skolelever har företräde till vandrarhemmet under vardagar i maj och september.

Hyr Hela Huset
Vill ni anordna en släktträff, bröllop, födelsedagsfest eller någon annan form av sammankomst då ni vill ha hela anläggningen för er själva? Det går bra! Maila eller ring så får ni mer information och prisuppgifter.

Båttransporter
Båttransporterna till Sävö vandrarhem avgår från Källviks brygga kl 10.00 & 16.00. Avresa från Sävö vandrarhem till Källvik avgår kl. 9.45 & 15.45. Båttransporterna måste alltid förbokas, senast dagen innan ankomst men gärna tidigare.

0-6 år Gratis
7-18 år 60 kr
Vuxen 100 kr
Samtliga priser gäller transport tur och retur.

Servering
Frukost kan du under juni-augusti beställa hos oss, men måste alltid förbeställas. Vi serverar frukostbuffé när minst sex gäster har beställt frukost. Vid färre antal gäster ställer vi in frukosten i gästernas kyl och kök enligt överenskommelse. Grupper om minst 10 personer kan även beställa frukost utanför högsäsong.
Under juli och början av augusti har det lilla caféet i vandrarhemmet öppet onsdagar – söndagar. Under resten av året öppnar vi gärna caféet för grupper som förbeställer. Slå dig ned med en kopp kaffe och en nygräddad våffla eller välj bland våra härliga smörgåsar, hembakade frukt/bärpajer och kakor samt glass. Större sällskap är välkomna att beställa catering. Ring gärna för att få mer information om öppettider och utbud.

Se och göra
På Sävö finns alla möjligheter till ett omväxlande friluftsliv med många skiftande upplevelser. Låna en roddbåt hos oss och ge dig ut på en skärgårdsutflykt. Glöm inte att ta med fiskespö – runt Sävö kan du dra upp många av Östersjöns läckerheter. Vandra runt ön på Sörmlandsleden. Bada från solvarma klippor och klappa får, höns och kor på Sävö gård. Det går bra att lägga till med båt vid lotsplatsens brygga och besöka vandrarhemmet och caféet under några timmar.

Om Sävö
Sävö är ett naturreservat och detta innebär att det finns lagar och föreskrifter som allmänheten bör känna till då man besöker Sävö. Hundar måste alltid vara kopplade. Läs gärna mer på länsstyrelsens hemsida om vad som gäller på Sävö.

FÅ OFFERT