STF Saltoluokta Fjällstation

Vanliga frågor

Här får du svar på de vanligaste frågorna om Saltoluokta och Lapplandsfjällen.

Rum & Boende
Hur gör jag för att boka?
Vilka typer av boendealternativ finns det på STF Saltoluokta?
Vad har jag för fördelar som medlem i STF?
Vilka tider är det incheckning och utcheckning?
Finns det täcke och kudde på rummen?
Måste jag förboka rum?
Måste jag dela rum?
Finns det spjälsäng att låna?
Finns det torkrum?
Vilka öppettider har stationen?
Vilka tider har receptionen och butiken öppet?
Kan man betala med kort?
Vad finns i Saltoluoktas butik?
Vad finns att hyra i er uthyrning?
Kan jag förboka min utrustning?

Mat & Dryck
Vad finns det på frukostbuffén?
Vad ingår i lunchpaketet?
Finns det middag på STF Saltoluokta Fjällstation?
Ska måltiderna förbokas?
Kan jag laga mat själv?
Finns det barnstolar i restaurangen?
Finns det barnmatsalternativ i restaurangen?

Transport
Hur ska jag boka min biljett till Saltoluokta?
När går bussen till/från Gällivare-Saltoluokta?
När går båten M/S Langas till/från Kebnats-Saltoluokta?
När går skotertransporten till/från Kebnats-Saltoluokta?
Väntar skotertransporten in en sent ankommande buss?
Kan jag bli hämtad i Kebnats efter angivna båttider?
Kan man få skoterskjuts till Nationalparksgränsen i Sarek?
Vem ska jag kontakta för att boka helikoptertransport i området?

Övrig service
Kan jag ta med min hund till Saltoluokta?
Får jag ha hund i allmänna utrymmen?
Har ni internet?
Var kan jag parkera bilen?
Har ni någon husvagnscamping?
Kan jag förvara mitt bagage hos er?

Fjället
Hur långa är sträckorna mellan stugor och stationer?
Säljer ni kartor över området?
Har mobilen täckning?
Kan man förboka bäddar i fjällstugorna?
Hur är vädret?
Får man tälta?
Kan man fiska kring Saltoluokta?

Hur gör jag för att boka?
Du kan antingen ringa oss på 010-1902350, skicka ett mail till bokningen@stfturist.se eller boka via vår hemsida www.svenskaturistforeningen.se/saltoluokta Våra telefontider kan variera men vi har alltid öppet varje dag under högsäsong och mån-fre under lågsäsong.

Vilka typer av boendealternativ finns det på STF Saltoluokta?
I huvudbyggnaden har vi dubbelrum (enkelsängar) och 4-bäddsrum (våningsängar) som du kan boka för dig själv. Vi har även delade rum med 4-6 bäddar. WC finns i korridoren och duschar hittar du i servicebyggnaden. Vi har ett dubbelrum i huvudbyggnaden med privat dusch/wc som vi kallar ”Sirkas”. I alla dubbelrum ingår sänglinne, handduk och slutstädning.

I vårt självhushåll Kierkau har vi 2-bäddsrum (våningsängar) och 4-bäddsrum med dusch, toalett och kök i korridor. Här kan man köpa endast en bädd i ett delat rum om man vill bo lite billigare. Våra stugor Gamla Station och Förarstugan har egna kök men toalett och dusch får man använda i servicebyggnaden. I dessa stugor har vi 4 rum där hundar är tillåtna (20 bäddar) i 4-bäddsrum och 6-bäddsrum. Även här kan man köpa endast en bädd i ett delat rum för ett billigare pris. I vår byggnad Laponia har vi dubbelrum (enkelsängar), 2-bäddsrum (våningsängar) och Enkelrum. Vissa av rummen har egen dusch/wc. I de rummen ingår även linne och slutstädning. För de andra rummen finns dusch/wc i korridoren. Kök finner ni i servicebyggnaden.

Vad har jag för fördelar som medlem i STF?
Förutom att du har 100 kr rabatt på ditt boende varje natt har vi även medlemspris på biljetter till båten M/S Langas. Vi har även olika medlemserbjudande i butiken så håll ögonen öppna!

Vilka tider är det incheckning och utcheckning?
Incheckning är tidigast klockan 14.00 och utcheckning är senast klockan 10.00.

Finns det täcke och kudde på rummen?
Det finns täcken och kuddar på alla rum, det enda du behöver ta med är ett sovlakan eller sovsäck. Du kan även hyra linneset om du inte vill ta med eget.

Måste jag förboka rum?
Boka i förväg för att vara säker på att få ett rum eller en bädd hos oss. Bokar du i god tid är det dessutom mer sannolikt att du får boende i just den standard och prisklass du vill ha!

Måste jag dela rum?
Det beror på vad du har bokat för typ av rum. Vill du vara säker på att få eget rum rekommenderar vi att du bokar i förväg.

Finns det spjälsäng att låna?
Ja, vi har spjälsängar, sängkläder ingår och det kostar inget extra. Boka gärna in det i förväg så du är säker på att det finns då vi har ett begränsat antal.

Finns det torkrum?
Ja, det finns torkrum i Laponia, Kierkau och Servicebyggnaden där du kan torka dina kläder efter en dag ute på fjället.

Vilka öppettider har stationen?
Vi har öppet för vintersäsongen från slutet av februari till slutet av april. Under sommarsäsongen har vi öppet från mitten av juni till mitten av september.

Vilka tider har receptionen och butiken öppet?
Receptionen och butikens öppettider kan variera. För exakta öppettider ring receptionen på 0973-410 10.

Kan jag betala med kort?
Du kan betala med Visa, Mastercard, Eurocard och Amex på alla våra fjällstationer i Lappland. Vi accepterar inte Diners.

Vad finns i Saltoluoktas butik?
I Saltoluoktas butik finns ett blandat utbud av mat; både färskvaror och torrvaror, samt en del friluftsprylar. Du kan hitta det mesta du behöver för fjällturen. Vi har kartor, myggmedel, mygghattar samt gas och sprit till utekök. Hör gärna av dig till oss i förväg ifall det är någon speciell vara du frågar efter!

Vad finns att hyra i er uthyrning?
I vår uthyrning kan du hitta det mesta du behöver för fjällturen, från snöskor, turskidor, pjäxor och stavar till ryggsäckar, fältkök, tält och sovsäckar. Vi har även kajaker till uthyrning för den som vill utforska området från en annan synvinkel.

Kan jag förboka min utrustning?
Ja, det går alldeles utmärkt. Då kan du vara säker på att få det som du vill ha till turen. Skicka ett mail till saltoluokta@stfturist.se med ditt personnummer, längd, vikt och skostorlek samt vad du vill hyra och antal dagar.

Vad finns det på frukostbuffén?
Vår KRAV-märkta frukostbuffé innehåller en mängd goda saker såsom fil, yoghurt, gröt, olika flingor, hembakat bröd med massor av pålägg, ägg, juice, kaffe och te.

Vad ingår i lunchpaketet?
Du gör dina egna smörgåsar och får en frukt och en påse jägarsnus (russin, jordnötter och choklad). Du kan sedan välja mellan olika soppor, kaffe, te och chokladpulver om du har en termos med dig. Lämna in termosen kvällen innan så ser vi till att den är fylld med varmt vatten på morgonen innan du ger dig ut på tur.

Finns det middag på STF Saltoluokta Fjällstation?
Varje kväll serverar vi en 3-rätters middag. Specialkost? Inga problem, det fixar vi bara du säger till i förväg.

Ska måltiderna förbokas?
Vi ser gärna att du bokar alla måltider i förväg. Viktigast är middagen som måste bokas innan kl 15.00 samma dag.

Kan jag laga mat själv?
Vi har ett välutrustat självhushållskök i vår servicebyggnad Nåjden där det går bra att laga mat. Här finns även kylskåp där du kan förvara dina matvaror under din vistelse. Glöm inte att märka maten med ditt rumsnummer samt avresedatum.

Finns det barnstolar i restaurangen?
Ja, det finns barnstolar att låna.

Finns det barnmatsalternativ i restaurangen?
Tyvärr erbjuder vi endast 3-rätters middag, samma för barn och vuxna. Vill man inte äta så mycket mat går det bra att handla mat i vår butik och laga till sin egen mat.

Hur ska jag boka min biljett till Saltoluokta?
Om du tar tåget är det absolut bäst att boka även bussresan från Gällivare genom tågbolaget. Ändhållplatsen heter Kebnats, och om du bokar resan ända dit så ansvarar tågbolaget för missade förbindelser mellan tåg och buss. Bokar du endast till Gällivare kan det hända att du måste stanna en natt i Gällivare för att ta bussen nästa dag.

När går bussen till/från Gällivare-Saltoluokta?
Bussen går under säsong dagligen från Gällivare. Du stiger av bussen vid hållplatsen Kebnats. Mer information hittar du hos Länstrafiken Norrbotten, sök efter Linje 93.

När går båten M/S Langas till/från Kebnats-Saltoluokta?
För att ta sig till Saltoluokta på sommaren och kommer norrifrån måste man åka båt. Båten går 3 gånger om dagen under högsäsong och 2 gånger om dagen under lågsäsong. Alla tider är anpassade för bussarna till och från Gällivare. Tidtabeller och information om båtar i fjällen hittar du här.

Hur fungerar skotertransporten mellan Saltoluokta och Kebnats?
För att tag dig till och från Saltoluokta måste du ta dig över sjön Langas längs med den utstakade isleden, ca 3,5 km. STF Saltoluokta Fjällstation erbjuder skotertransport i samband med avgångs- och ankomsttider för buss 93. Transporten måste förbokas via telefon  0973-410 10, mail eller i receptionen, senast 1 h innan avfärd.

Vid skoterfärd bör du vara varmt klädd, gärna någon halsduk eller skidglasögon att skydda ansiktet med. Det går även bra att skida eller promenera efter isleden, tänk på att aldrig avvika från den markerade leden!

Ordinarie prislista (enkel väg)
Vuxen (16 år och uppåt): 100 kr/medlem, 150 kr/icke medlem
Barn (6-15 år): gratis/medlem, 60 kr/icke medlem
Barn (0-5 år): gratis
Väska: 50 kr/väg. Gratis för gäster som bor på fjällstationen.
Pulka: 100 kr/väg. Gratis för gäster som bor på fjällstationen.

Vid körning utanför ord. tidtabell:
Baspris 750 kr. Gäller 1-5 personer.
Därefter tillkommer pris per person enligt ord. prislista (vid 6 personer eller fler).

Möter skotern upp även fast bussen är sen?

Kan jag bli hämtad i Kebnats efter angivna båttider?
Om du kommer efter att sista båten gått kan vi ordna en privat upphämtning med en mindre båt. Då tillkommer en extra avgift. Denna tjänst måste förbokas minst en vecka i förväg eftersom vi inte alltid har möjlighet att köra extra turer.

Kan man få skoterskjuts till Nationalparksgränsen i Sarek?
Skoterskjuts kan beställas av Christer Dynesius 070-241 66 35, Tobbe Öberg 070-340 42 72 och Christian Heimroth 070-260 05 37.

Vem ska jag kontakta för att boka helikoptertransport i området?
Fiskflyg 0973-41032

Kan jag ta med min hund till Saltoluokta?
Ja, det går bra att ta med hunden. Vi har hundtillåtna rum i Gamla Station och Förarstugan. Vi rekommenderar att du förbokar ditt boende om du har med dig hund, då vi har ett begränsat antal rum som är hundtillåtna.
Tänk på att Saltoluokta gränsar till Stora Sjöfallets nationalpark. Inom nationalparken är det förbjudet att ha med sig hund mellan 1/5 och 1/1. 1/1 till 30/4 får du medföra kopplad hund i nationalparken. Längst Kungsleden och många andra fina dagsturer runt fjällstationen får du ha hund. Fråga gärna i receptionen för tips på dagsturer!

Får jag ha hund i allmänna utrymmen?
Nej, man får inte ta med hunden in på stationen av hänsyn till allergiker.

Har ni Internet?
Vi har gratis Wi-Fi i allmänna utrymmen i Huvudbyggnaden och Laponia.

Var kan jag parkera bilen?
Du kan parkera bilen i Kebnats där båten avgår. Parkeringen är gratis.

Har ni någon husvagnscamping?
Husvagnscamping är ej tillåtet på parkeringen vid Kebnats. Närmaste camping hittar du vid Stora Sjöfallet.

Kan jag förvara mitt bagage hos er?
Ja, det kan du göra. Följande priser gäller för förvaring och eventuell hantering av bagage:

• Om du bor på fjällstationen och hämtar/lämnar din väska själv är det gratis.
• Om du bor på fjällstationen men skickar väskan till oss eller vill att vi ska överlämna den till dig på bussen är kostnaden för förvaring & hantering
1-7 dagar: 50 kr
8 dagar eller längre: 100 kr
• Om du INTE bor på fjällstationen men skickar väskan till oss eller vill att vi ska överlämna den till dig på bussen är kostnaden för förvaring & hantering
1-7 dagar: 100 kr
8 dagar eller längre: 150 kr

Betalning görs enligt överenskommelse. Transportkostnader kan tillkomma. Kontakta din fjällstation för vidare frågor.

Hur långa är sträckorna mellan stugor och stationer?
Generellt så ligger ledsträckningarna i Lappland mellan 10-20 km, några är kortare och några är längre. Saltoluokta-Sitojaure 20 km, Sitojaure-Aktse 9 km, Aktse-Pårte 24 km, Pårte-Kvikkjokk 16 km, Vakkotavare-Teusajaure 14 km, Teusajaure-Kaitumjaure 9 km, Kaitumjaure-Singi 13 km, Singi-Kebnekaise 14 km, Kebnekaise-Nikkaluokta 19 km.

Säljer ni kartor över området?
Vi säljer kartor i vår butik och har du ingen kompass så säljer vi det också! Det är karta BD8 som gäller för Kungsleden Saltoluokta-Vakkotavare-Nikkaluokta, BD10 för Sareks Nationalpark inkl. Kungsleden Saltoluokta-Kvikkjokk, och BD7 Sitasjaure-Ritsem.

Har mobilen täckning?
Telias nät har full täckning i Saltoluokta. Det finns ingen mobiltäckning på Kungsleden mellan Vakkotavare och Kebnekaise, inte heller mellan Saltoluokta och Kvikkjokk eller i Sareks Nationalpark. Räkna alltså inte med att du kan ringa var du än befinner dig, ens med Telia. Övriga nätoperatörer har sämre eller ingen täckning. Nödtelefoner finns i alla stugor men får alltså endast användas vid nödfall.

Kan man förboka bäddar i fjällstugorna?
Fjällstugorna kan inte bokas i förväg. Men alla som kommer dit får tak över huvudet, oavsett om det är fullt!

Hur är vädret?
Växlande. För en mer utförlig väderprognos se www.yr.no och www.smhi.se. Det är viktigt att tänka på att vädret kan ändras snabbt på fjället, ena stunden kan det vara sol för att nästa stund vara full snöstorm. Packa ryggsäcken för alla slags väder.

Får man tälta?
Självklart! Du får tälta vart du vill längs lederna så länge du lämnar platsen i samma skick du fann den i. Vill du tälta nära fjällstugorna och utnyttja servicen där betalar du en serviceavgift. Då får du tillgång till utedass, självhushållskök och kan även slänga sopor. Du kan även nyttja bastun i de stugor som har en!

Kan man fiska kring Saltoluokta?
Det finns flera fiskevatten runt Saltoluokta. I vår butik säljer vi fiskekort och kartor över fiskeområden. För mer information om fiske, se www.lansstyrelsen.se/norrbotten

Har du fler frågor? Ring oss på 0973-410 10. Välkomna!

Fjällbokningen

010-190 2360 Vardagar kl 9-18

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er