STF Saltoluokta Fjällstation

Utflykter på egen hand

Naturum Laponia

På Naturum Laponia kan du lära dig mer om den samiska kulturen, om renskötseln i vårt område och om världsarvet Laponias fantastiska natur. Naturumet invigdes 2014 och ligger otroligt naturskönt. Här finns en utställning, ett litet fik, en liten butik och en sprakande brasa där du kan bläddra igenom alla spännande böcker.

Ta dig dit med bil, buss eller åk skidor längs med Langas strand. En perfekt dagstur!

Buollamtjåkko

Buollamtjåkko är vårt närmaste fjäll. En dagstur hit passar bra för barnfamiljen eller de som inte vill åka skidor alltför långt.
Utsikten är milsvid över Luleälvens dalgång. Saltoluokta ser man strax nedanför fjället. På sensommaren kan du även springa på en gyllene hjortronmyr. Längd: 4 km enkel väg

Följ Kungsledens kryssmarkerade vinterled till du når trädgränsen. Där viker du av till vänster och följer trädgränsen för att sedan åka rakt mot toppen. På hemvägen rekommenderas samma väg, undvik att åka genom skogen som här kan vara ganska snårig.

Björkudden

Våra närmaste bofasta grannar finns i Björkudden. Här slog sig nybyggaren Karl Vilhelm Öberg ner 1907. Idag bor här tre generationer året om och lever på fiske, jakt, slöjd och turism. Här finns möjlighet att besöka Bill Öbergs slöjdverkstad och handla fika i deras storstuga. Ring gärna innan för att kolla öppettiderna.
Leden till Björkudden går uppe på fjällhedarna. Från Saltoluokta vandrar du den vintermarkerade Kungsleden till du passerat trädgränsen. Där svänger du vänster längs en sommarled som är markerad med stenrösen. Längd: 10 km enkel väg.

Avtsusjvagge

En dagstur längs Kungsleden söderut. Halvvägs till Sitojaure ligger vindskyddet i Avtsusjvagge. En fin tur längs dalgången med utsikt västerut in i dalgången mot Petsjaure och Slugga.
Vid fint väder rekommenderas en sväng upp på lågfjällstopparna på östra sidan om leden på hemvägen. Härifrån ser man de nordöstra delarna av Sarek. Turen passar att göra vid fint väder under hela säsongen.

Längd: 10 km enkel väg till vindskyddet i Avtsjusvagge. Följ Kungsleden, kryssmarkerat, söderut mot Sitojaure.

Måskotjåkko & Rasek

En längre tur för fina dagar. Turen går till en topp på 1420 meter och en på 1092 meter. I området finns bl.a. lo, järv och kungsörn och ett besök på toppen erbjuder en fantastisk utsikt över stora delar av Sarek och Laponia.

Längd: Måskotjåkko 13 km enkel väg, Rasek 12 kilometer enkel väg.

Turen är en av de mest krävande i området och tar en hel dag i anspråk. Följ sommarleden till förfallna kåtan. Korsa bäcken Autsutjåkkå och ta sikte mot ravinen Rasekgurra. Vill du upp på Rasek går du upp öster om ravinen. Vill du upp på Måskotjåkkå kan du gå väster om ravinen.

Petsjaure

Samevistet Petsjaure är ett populärt utflyktsmål med längd som passar de flesta. Petsjaure ligger nedsänkt mellan Kierkau i norr och Rasek i söder. Vid sjöns bortre ände finns ett av områdets mest spektakulära fjäll, Slugga, format som en sockertopp.

I Petsjaure finns en liten stugby som är bemannad sommartid. Hit kan du gå för att besöka familjen Kuoljok som säljer nyfångad röding och nygräddade glödkakor. Här finns även torvkåtor. Platsen användes tidigare i renskötseln.

Längd: 5 km enkel väg

Följ Kungsledens sommarled 1 kilometer söder om Saltoluokta. Där delar sig leden, välj den högra stigen (markerad med skylt mot Petsjaure). Sedan vandrar du uppför Tjäpuris och genom passet mellan Tjäpuris och Lulep Kierkau. Stigen som sedan följer ner mot samevistet är vältrampad och fin, viss vandring längs spångar förkommer.

Ravinen

En förkastning är en yta längs vilken ett block av berg har rört sig relativt ett annat block… Förkastningsspricka är kanske det korrekta namnet på det som vi kallar ravinen. Den ligger i alla fall i gränsen mellan urberg i öster och ”nya”, yngre fjäll i väster och det är vårt kanske närmaste utflyktsmål.

Ravinen passar bra för utflykter både på snöskor och skidor och sträcker sig från Langas dalgång och upp till dalgången vid Petsjaure. En tur i ravinen är spännande för alla, här finns branta stup och en bit upp ser man isfall längs den västra väggen. Ravinen är ett populärt tillhåll för lodjur och ofta ser man spår av dessa här. Längst upp finns en stor driva som passar bra för fikarasten.

Längd: Till ravinen, 1,5 km. Ravinens längd 2 km.

Följ sommarleden till Petsjaure, vik av söderut och följ ravinen uppåt. Hemfärden kan gå längs kungsledens sommarled eller vinterled.

Ahkka

Längre upp längs Lule älvs dalgång finns fjällens drottning. Vid längre vistelser hos oss kan vi inte annat än rekommendera en avstickare till en av sveriges mest högalpina miljöer.

Tag förmiddagsbussen till Ritsem och åk skidor på vintern eller tag båten på sommaren över Akkajaure till Akkastugan för en övernattning. Stugan har en av Sveriges vackraste utsikter. Bussen tillbaks från Ritsem går tillbaks dagen efter. Akkastugan är öppen från 23 juni till 11 september.

Lulep Kierkau

Lulep Kierkau med dess branta stup som störtar ner i Langas är ett självklart dagstursmål för många av våra besökare.

Uppifrån toppen har du en hisnande utsikt över omgivningen, och på en klar dag kan du skymta så väl Sareks toppar som Kebnekaisemassivet.

Längd: ca 14 km ToR, 5-8 timmar.

Följ sommarleden mot Petsaure. Efter ca 4 km delar sig stigen och du följer den högra. Så småningom kommer du fram till Lulep Kierkaus fjällsluttning. Här blir det ett litet brantare parti innan du kommer upp på platån. Leden upp till toppen är rösad, och vid toppröset finns en toppbok att skriva in sig i.

Tjäpurisvaratj – vårt husfjäll

Med sina 798 meter över havet ser inte lilla Tjäpuris särskilt högt ut i jämförelse med fjällen i sin omgivning. Men detta runda, mjuka fjäll bjuder såväl på fina vyer som fin utförsåkning.
Ett fint utflyktsmål både sommar och vinter. Gå upp på knallen och njut av utsikten innan du fortsätter ner mot Petsjaure, eller kila upp mitt i natten för att uppleva midnattssolen.

På vintern är det ett lättillgängligt fjäll för den som är sugen på att åka utför.

Längd: ca 4 km enkel väg

Följ sommarleden mot Petsjaure, när du kommer upp i passet mellan Tjäupuris och Lulep Kierkau viker du av till vänster och för att fortsätta upp den sista biten till toppen.

Sverigetaxi Gällivare

Vi på Sverigetaxi Gällivare vill, i samarbete med hotell och camping, ge er möjlighet att utforska Gällivare under er vistelse. Vi har därför tagit fram några utfärder till fasta priser. För att underlätta transporter till och från boende och flygplatsen har vi även transfertransporter mellan några utvalda hotell och Lapland Airport. Läs mer om erbjudandet här..

Fjällbokningen

010-190 2360 Vardagar kl 8-18