STF Saltoluokta Fjällstation

Tips

Det finns mycket att göra både sommar och vinter i Saltoluoktas omgivningar. Kom gärna förbi receptionen om du har några frågor eller skicka ett mejl till saltoluokta@stfturist.se. Vi rekommenderar alltid att du kollar väderprognosen innan du ger dig av och köp gärna med dig ett lunchpaket att ha på turen. Karta, kompass, fjällkunskap och första hjälpen är ett minimum i dagspackningen! Saknar du något så kanske vi kan hjälpa dig. Läs mer om Saltoluoktas butik och uthyrning.

STF har tagit fram tips och packlistor för både sommar och vinter som du hittar här.

DAGSTURER
Vi har tagit fram några tips på fina dagsturer att göra med Saltoluokta som bas (kommer inom kort).

APPAR
Fjällkunskap, karta och kompass slår allt och funkar även i dåligt väder och utan batteri men det finns ändå några appar och sidor som vi skulle vilja tipsa om:

• STF i fjällen. Läs mer om STFs fjällstationer och fjällstugor, få tips inför turen, se ditt medlemskort, samla märken med mera. Även i denna app finns en fjällkarta men du behöver ladda ned de olika kartområdena.
  • Fjällsäkerhetsappen, en app från 2017 av Fjällsäkerhetsrådet. Lämna färdmeddelande och få effektivare hjälp i en nödsituation. Använd fjällkartan för att planera din färd, se var du är och hitta hem om du hamnar vilse. Få tips och säkerhetsinformation inför din fjälltur och om olyckan skulle vara framme
  • Norrbottens naturkarta togs fram av Länsstyrelsen 2018 och innehåller bland annat beskrivningar av Kungsledens olika delsträckor i text, bild och med karta. Har offline-läge.
    Fjällkartor från Calazo
  • Rädda Hjärtat. Lär dig hjärt-lungräddning och luftvägsstopp, och hitta närmaste hjärtstartare med appen Rädda Hjärtat. Stöd i akutsituation, vid både hjärtstopp och luftvägsstopp.
  • SMHI:s väderapp ger överskådliga 10-dygnsprognoser både som tabell och diagram för din ort, aktuella varningar, textprognoser mm.
  • Yr.no norsk väderapp med liknande funktioner som SMHI.

MER ATT BESÖKA I OMRÅDET

Naturum Laponia
På Naturum Laponia kan du lära dig mer om den samiska kulturen, om renskötseln i vårt område och om världsarvet Laponias fantastiska natur. Naturum Laponia invigdes 2014 och ligger naturskönt. Här finns en utställning, ett litet fik, en liten butik och en sprakande brasa där du kan bläddra igenom alla spännande böcker. På vintern kan du ta dig till Naturum genom att åka skidor längst med Langas strand – en perfekt dagstur med kulturell guldkant! Du kan även ta dig tur och retur med buss eller bil såväl sommar som vinter.

Ahkka
Längre upp längs Lule älvs dalgång finns fjällens drottning. Vid längre vistelser hos oss kan vi inte annat än rekommendera en avstickare till en av sveriges mest högalpina miljöer. Tag förmiddagsbussen till Ritsem och åk skidor på vintern eller tag båten på sommaren över Akkajaure till Akkastugan för en övernattning. Stugan har en av Sveriges vackraste utsikter och en mysig bastu. Bussen tillbaks från Ritsem går tillbaks dagen efter.

REDO FÖR LÅNGTUR?
Många använder Saltoluokta som utgångspunkt eller slutdestination för en längre fjälltur, såväl sommar som vinter.

Kvikkjokk – Saltoluokta är en populär sträcka att vandra, springa eller skida. Du bor bekvämt i STF-stugor längst med vägen och kan också fylla på din proviant i dessa.

Vill du göra det enkelt för dig så har vi satt ihop ett paket med boende på Kvikkjokk fjällstation och i fjällstugorna samt boende med helpension på Saltoluokta. Läs mer och boka här:

Saltoluokta – Kvikkjokk på egen hand, vinter.
Saltoluokta – Kvikkjokk på egen hand, sommar.

Treparksmötet – upplev och vandra i Stora Sjöfallet, Sarek och Padjelanta. Detta är turen där du får det bästa av allt! Bo i stugorna STF Akka, Kisurisstugan, STF Kutjaure och STF Vaisaluokta och avsluta med bastu och trerätters på Saltoluokta.

För dig som vill göra det enkelt har vi satt ihop ett färdigt paket med boende i fjällstugorna samt boende med helpension på Saltoluokta sista natten. Läs mer och boka här.

Fjällbokningen

010-190 2360 Vardagar kl 9-18

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er