STF Saltoluokta Fjällstation

Mer om STF Saltoluokta Fjällstation

För somliga är det som att komma hem, för andra är det nytt och spännande. STF Saltoluokta fjällstation ligger i väglöst land, vid världsarvsområdet Laponia och lättillgängligt, mitt på Kungsleden.

Fjällstationen består av huvudbyggnad och fyra gästhus med sammanlagt nära 100 bäddar. Den timrade huvudbyggnaden har den gamla charmen intakt med öppna spisar, fotogenlampor och levande ljus i restaurangen.

I vår restaurang kan du äta frukostbuffé, lunchbuffé och trerättersmiddag. Du kan även köpa lunchpaket som du själv gör i ordning på frukosten. Vi rekommenderar att du förbokar dina måltider. Om du vill laga din egen mat erbjuder vi ett välutrustat självhushållskök med kylskåp där du kan förvara dina matvaror under din vistelse.

För att tag dig till och från Saltoluokta måste du ta dig över sjön Langas längs med den utstakade isleden, ca 3,5 km lång. Vi erbjuder skotertransport i samband med avgångs- och ankomsttider för buss 93. Se mer information längre ned.

Ett av de huvudsakliga skälen till att människor besöker oss beror på de underbara möjligheterna att var ute och uppleva vår svenska fjällvärld när den är som allra bäst.

Vi ligger precis i utkanten av det stora världsarvsområdet Laponia som innefattar nationalparkerna Stora Sjöfallet, Sarek, Padjelanta, Muddus och naturreservaten Sjaunja och Sör-Stubba. Detta område är inte bara utsett som världsarvsområde på grund av sin otroliga naturskönhet utan också på grund av den mångåriga samiska kulturen som än idag starkt lever vidare i området.

Många av de som gästar oss gör det som en del i en längre vandring. Kanske har man startat i Kvikkjokk och under några dagar vandrat norrut och bland annat passerat Aktse och den berömda Skierfeklippan med utsikt över Rapadalen. Kanske har man startat i Ritsem eller Suorva och vandrat genom Sareks Nationalpark för att slutligen nå Salto och den efterlängtade duschen och den goda middagen. Kanske har man börjat i Abisko, följt Kungsleden söderut till Vakkotavare och därifrån tagit bussen för att nå Kebnatsbryggan och Salto.

Eller så har man tänkt sig göra dessa turer i omvänd ordning och valt oss här i Salto som startpunkt. Många är dock de gäster som väljer en något mer behaglig tillvaro nämligen att bo i Salto och göra upptäcktsfärder i omgivningarna, kanske på egen hand, kanske tillsammans med vår duktiga färdledare.

Skotertransport mellan Saltoluokta och Kebnats:
För att tag dig till och från Saltoluokta måste du ta dig över sjön Langas längs med den utstakade isleden, ca 3,5 km lång. STF Saltoluokta Fjällstation erbjuder skotertransport i samband med avgångs- och ankomsttider för buss 93. Transporten måste förbokas via telefon, e-post eller i receptionen, senast 1 h innan avfärd.

Vid skoterfärd bör du vara varmt klädd, gärna någon halsduk eller skidglasögon att skydda ansiktet med. Det går även bra att skida eller promenera efter isleden, tänk på att aldrig avvika från den markerade leden!

Ordinarie prislista (enkel väg)
Vuxen (16 år och uppåt): 100 kr/medlem, 150 kr/icke medlem
Barn (6-15 år): gratis/medlem, 60 kr/icke medlem
Barn (0-5 år): gratis
Väska: 50 kr/väg. Gratis för gäster som bor på fjällstationen.
Pulka: 100 kr/väg. Gratis för gäster som bor på fjällstationen.

Vid körning utanför ordinarie tidtabell:
Baspris 750 kr. Gäller 1-5 personer.
Därefter tillkommer pris per person enligt ordinarie prislista (vid 6 personer eller fler).

Fjällbokningen

010-190 2360 Vardagar kl 8-18

FÅ OFFERT

Rösta på din favorit och vinn övernattning!

På vilket av alla STFs boenden trivs du allra bäst? Rösta på just din favorit till utmärkelsen Årets Kudde 2017, så har du samtidigt chansen att vinna en fri övernattning.

Läs mer och rösta här