STF Saltoluokta Fjällstation

Hitta till STF Saltoluokta Fjällstation

För att ta dig till Saltoluokta med kollektivtrafik tar du tåg eller flyg till Gällivare, därefter buss 93 mot Ritsem. Kliv av i Kebnats, därefter båt på sommaren eller markerad isled på vintern.

Sommar
Från Kebnats till STF Saltoluokta Fjällstation går dagliga båtturer med M/S Langas. Bussen stannar vid båtbryggan. Båtturen tar ca 15 min. Från bryggan är det ca 200 m till fjällstationen. Du hittar båttiderna under rubriken "Båttider".

Vinter
Från Kebnats är det ca 4 km isled till fjällstationen. Du kan skidra eller gå längs den markerade isleden, går du är vinterkängor att föredra. Avvik ej från leden!

Vi möter upp varje buss med skotertransport, för Saltos gäster är det gratis att skicka sin packning med skotern. Persontransport tar vi betalt för. Meddela innan ankomst om du vill åka skoter. Skotertransporten är anpassad efter bussens tidtabell. Vill du ha transport annan tid kostar det extra. Kontakta oss i förväg för bokning och pris 0973-410 11 eller saltoluokta@stfturist.se. Vill du skicka bagage utan att bo hos oss kostar bagagetransporten. Åker du själv med ingår den kostnaden. Skotertransporten kan komma att ställas in vid hårt väder!

BIL
Väg 45, 6 km norr om Porjus svänger du västerut, och kör 78 km till Kebnats för vidare transport till STF Saltoluokta Fjällstation. I Kebnats kan du parkera din bil utan kostnad.

BUSS
LTNBD linje 93 kör dagliga turer mellan Gällivare och Ritsem. Bussen är anpassad efter nattåget. Under sommarens högsäsong går bussen 2 ggr/dag, under lågsäsong 1 gång/dag. Bussresan tar ca 2h. Kliv av vid hållplatsen Kebnats. För aktuell tidtabell besök Länstrafiken Norrbottens hemsida http://ltnbd.se

TÅG
Från Stockholm/Göteborg reser du med SJ-tåg till Gällivare. Dagliga turer. Från Gällivare ansluter buss 93 till Kebnats. Boka buss- och tåg på samma biljett, då har du resegaranti ifall buss/tåg är försenat. Under sommarsäsongen finns även möjlighet att resa med inlandsbanan till Gällivare.

Rabatt med SJ: Alla STF-medlemmar får 10 %rabatt på resor med SJ!
  • GPS-koordinater: N67.392710327417°, E18.572387695312°

Fjällbokningen