STF Saltoluokta Fjällstation

Historia

I över ett sekel har Saltoluokta inhyst gäster som alla kommit för att ta del av naturens underverk.
STF Saltoluokta Fjällstation byggdes år 1912, då turismen till Stora Sjöfallet krävde fler sängplatser. Man beslöt att bygga stationen utanför nationalparken och här fanns plats för 20 gäster. Originalstationen används än idag och är den gästbyggnad som kallas för Gamla Station. Året därpå byggdes även Förarstugan, som också än idag ger fjällstationens gäster tak över huvudet.

Huvudbyggnaden uppfördes år 1918. Den ritades av arkitekten John Åkerlund, som också har ritat många av STFs andra stationer. Han är också känd för att ha ritat bland annat gruvsamhället Laisvall i Arjeplog. År 1919 hade fjällstationen plats för ungefär 70 gäster, och endast öppet under sommaren.

De byggnader som är yngst är Nåiden, vårt servicehus från 1984 och Laponia som byggdes i mitten av 90-talet.

Idag har stationen 5 gästbyggnader och 100 bäddar.

Fjällbokningen

010-190 2360 Vardagar kl 9-18

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er