Flexibla bokningsvillkor

Bokningar som avser boende kan avbokas med full återbetalning fram till 7 dagar före ankomst, alternativt fram till 18.00 dagen före ankomst. Vid bokning av aktiviteter gäller särskilda villkor. Aktuella villkor för ditt valda boende eller aktivitet hittar du under rubriken ”Villkor” när du kommer till varukorgen i bokningsflödet.

STF Sala Silvergruva

Bo historiskt med närhet till fin vandring och natur

Visa på kartan
Flexibla bokningsvillkor

Om boendet

Sala Silvergruva kan erbjuda äventyr och upplevelser som tilltalar alla sinnen genom olika upplevelser av gruvan och gruvområdet. Bor gör ni i vårt vackra vandrarhem.

På STF Sala Silvergruva bor ni i en historisk och rustik miljö med gruvans utbud ända in på knuten. Här kan du boka enstaka rum för övernattning eller hyra hela huset om du planerar för en vistelse för ett större sällskap. Huset rymmer upp till 100 gäster varav 30 dessutom kan få en bekväm säng att övernatta i!

Det hus som STF Sala Silvergruva ligger i byggdes under åren 1918-1920 som ungkarlshotell och heter egentligen Marketenteriet. Huset, som byggdes med tanke på ett uppsving i gruvdriften, kom dock aldrig till användning för detta ändamål, utan det har stått oanvänd en stor del av tiden. På bottenplan finns den ursprungliga varmvattenberedaren på plats. I hela huset finns nakna glödlampor, som ett minne av den tid då man var stolt över att ha tillgång till elektricitet – det var rikedom! Marketenteriet är skyddat som byggnadsminne.

I huset finns det totalt 33 bäddar + 5 extrasängar till barn, fördelade på 15 rum. Det finns tre dubbelrum med dubbelsäng, och ytterligare 15 dubbelrum med separata sängar. Rummen är fördelade på två våningsplan; fem finns på bottenplan och tio rum en trappa upp.

Inget av rummen har egen dusch och toalett, utan dessa finns i korridorerna. På bottenplan finns dusch och toalett som är tillgängliga för rörelsehindrade.
Incheckning sker från kl. 15.00 på ankomstdagen och utcheckning sker senast kl. 11.00 på avresedagen.

Några få av våra dubbelrum med separata sängar på bottenplan är tillgängliga för husdjur. Berätta för oss i förväg i fall ni har djur med er, så kan vi boka rätt rum åt er.

Hos oss finns det mycket att göra. Bokar ni en övernattning så kan vi varmt rekommendera att ni också bokar in ett spännande gruvbesök. Tar ni med er MTB-cykel, så kan ni passa på att pröva vår MTB-slinga ”Knektleden”. En promenad längs med de gamla vattenvägarna till Måns Ols Utvärdshus är också någonting vi tror ni verkligen kommer att uppskatta.

Varmt välkomna!

Vår service

• Självhushållskök

Fullt utrustat kök där du kan tillaga din mat själv. Köket är gemensamt för alla gäster.

• Husdjur tillåtna

Ett begränsat antal djurrum finns.

• Wifi

Wifi i allmänna lokaler och/eller på rummet.

• Guider

Guider finns att hyra.

Gruppförfrågan

Är ni fler än 10 personer och planerar en konferens, släktträff, läger eller skolresa? Fyll i formuläret så kommer din förfrågan att skickas till ditt valda boende, som återkommer med ett prisförslag för just din grupp!

Visa

Specificera gärna vilken typ av arrangemang:

Se tillgänglighet och boka.

Sök & boka

Kontakt och öppettider

Adress:

Drottning Christinasväg
    733 36 Sala

Hitta till boendet
    Med Buss
    Buss 569 stannar vid hållplats ”Gruvan” som ligger ca 500 meter ifrån STF Sala Silvergruva.

Tar du Silverlinjen (gratis) så får du kliva av vid hållplats ”Bryggeriet” och sedan gå i cirka 15 minuter för att nå STF Sala Silvergruva.

Även linje 61 och 467 stannar till i närheten av gruvområdet. Välj hållplats ”Styrars”, så kliver du av närmast oss. Sedan är det en promenad på ca 750 meter till STF Sala Silvergruva.

Linjerna trafikeras av VL och tidtabellerna samt information om hur man köper resan finns här: vl.se/

Tåg
    Sala station ligger cirka 4 kilometer ifrån Sala Silvergruva. Vi rekommenderar att du tar en av ovan nämnda bussar till oss, vanligtvis matchar tidtabellerna för tåg och buss varandra.

Bil
    Från Stockholm, 12 mil. Kör E18 mot Enköping, sväng upp på väg 70 mot Sala/Mora.
    I Sala följer ni skyltar till Sala Silvergruva.

GPS-koordinater:

N59.907133°, E16.576116°

Kontakt:

+46 224677260 bokning@salasilvergruva.se

In- och utcheckningstider:

Incheckning (tidigast): 15:00
    Utcheckning (senast): 11:00

Öppettider reception

28/6–22/8 klockan 10-11

Antal rum

Antal bäddar

Följ STF Sala Silvergruva

Vårt hållbarhetsarbete

Hållbarhetslöftet

Boendet har avgett STFs Hållbarhetslöfte om att arbeta hållbart i den dagliga driften samt tipsa om hur du som gäst kan bidra i arbetet.

Hjälp oss göra skillnad

Vi tror att ju fler som upptäcker vår vackra natur, desto fler blir vi som värnar den. Som medlem bidrar du till hållbar turism och ett friluftsliv för alla. Bli medlem idag.

Upptäck fler boenden

Sök boende via karta

Nya boenden

Upplev mer

Upplevelser i Sverige

Det finns mycket att uppleva och göra över hela landet. Oavsett om du är erfaren eller nybörjare. Välkommen att uppleva Sverige med oss. Här ger vi tips och inspiration - allt från guidade vandringar till grottäventyr.

Turista hållbart

Vi inspirerar till upplevelser som visar hänsyn för platsens natur- och kulturmiljöer och som bygger på nyfikenhet och upptäckarglädje. Läs mer om du hur du planerar en mer hållbar semester.

Bo till medlemspris

Som medlem i STF är du med och bidrar i arbetet att göra det möjligt för fler att upptäcka Sverige. Som tack bor du alltid till rabatterat pris när du bokar ditt boende i STFs bokningskanaler.