STF Östersund/Ledkrysset Vandrarhem

Mer om STF Östersund/Ledkrysset Vandrarhem

Med Oviksfjällen i fonden, Åreskutans skidåkning och Jämtlandsfjällen med sina stugor och fjällstationer någon timmes bilresa bort känns fjällen nära i Östersund. Det är därför naturligt men ändå exotiskt att få ge våra gäster en fjällupplevelse mitt i staden. Vi har inrett vårt vandrarhem likt en fjällstation och fyllt varje vrå med fjällkänsla - fjällvind och fågelsång, vattenfall och krypbjörkar. Välkommen till Fjälls!

På Ledkrysset finns boende som passar alla komfortkrav och plånböcker, från bädd i flerbäddsrum till enkel- eller dubbelrum med egen dusch och toalett. För barnfamiljer har vi rymliga och väldisponerade familjerum. Vandrarhemmet har stora gemensamma ytor där du kan umgås och knyta nya kontakter, här finns sällskapsrum med lekhörna, tv-rum och en stor terrass i söderläge. I matsalen serverar vi frukostbuffé till hungriga gäster. Om du vill resa med lätt bagage kan du hyra lakan och handduk hos oss. Vi erbjuder tvättmöjligheter och fri wifi till våra gäster, och garage och parkeringsplatser finns för dig som anländer med bil.

Som det förväntas av en riktig turiststad, erbjuder Östersund mycket att se och göra året om:

På vintern blir Storsjöns is den naturliga mötesplatsen. Här finns miltals med skidspår och plogade skridskobanor. I Badhusparken kan du lapa sol i riktiga solstolar, äta kolbullar och delta i en mängd aktiviteter för både små och stora. På gångavstånd från vandrarhemmet finns också Östersunds skidstadion. Valla skidorna och testa de fina skidspåren i internationell klass eller Sveriges nationella arena för Skidskytte. Föredrar du alpin åkning erbjuder Frösön slalombackar för både nybörjaren och den avancerade åkaren.

På sommaren vaknar tigrarna på Frösö Zoo – en av Sveriges största djurparker med 700 arter på ett område av 42 hektar Förutom tigrar kan du se vita vargar, lejon, zebror och många andra djur, besöka cirkusföreställningar och gå på tivoli. Även Jamtli Historieland vaknar till liv om sommaren. Då fylls de historiska utemiljöerna på Jämtlands länsmuseum av aktörer i tidstypiska kläder. Ångaren Thommé lossnar ur isen och styr ut på Storsjöns vatten med däcket fyllt av passagerare medan Storsjöodjuret lurar i vassen.

Sommartid badar du i Storsjöns badvikar, och föredrar du lite varmare vatten beger du dig till Lillsjön och Önsjön. Året om kan du njuta av Storsjöbadet med äventyrsbad, barnland och relaxavdelning. På Moose garden kan den modiga få närkontakt med skogens konung. Vackra Frösö kyrka där bland andra tonsättaren Wilhelm Peterson-Berger ligger begravd är också värd ett besök.

FÅ OFFERT