STF Nyrup Naturhotell

Mer om STF Nyrup Naturhotell

I en vacker bokskogssluttning vid Hålsaxabäckens ravin ligger STF Nyrup Naturhotell. Platsen är oerhört naturskön och rogivande. Hit går endast en gångväg.

Yllehyddorna erbjuder en hög bekvämlighet och en stark naturupplevelse samtidigt. Här sover du i sköna sängar i våra mongoliska jurtor, en slags yllehydda. Målsättningen är att lämna minimala avtryck i naturen, hyddorna står på enkla trägolv och belysningen är fotogenlampor. När du stänger yllehyddans dörr är du i en helt egen värld. Handmålningen, ljuset från takfönstret och oljelampan tillsammans med den speciella dämpningen av ljudet som ullen ger skapar en unik stämning.

Du bor i en yllehydda med två eller tre bekväma bäddar. Extrasäng kan sättas in vid behov. Tvättfat och vatten i varje yllehydda. Vi erbjuder inte rinnande vatten, el eller avlopp. Vi erbjuder istället stillhet, samvaro och närvaro.

Här får du också prova på och njuta av utomhusmatlagning över öppen eld. Boka våra korgar med råvaror för frukost, lunch och middag så finns ingredienserna på plats i skogen när du anländer, om du inte vill ta med maten själv. Ved och vatten finns tillgängligt i det fullt utrustade uteköket. Grupper kan boka till matupplevelse med gemensam matlagning av trerätters middag med lokala råvaror i uteköket.

Nyrups Naturhotell ligger i centrala Skåne, mitt i bokskogen och med Hålsaxabäckens ravin som granne. Här i Frostavallens strövområde finns böljande bokskogar, uråldriga vulkaner och vackra vandringsstigar med utsikt över Skånes renaste sjö, Dagstorpssjön. Både Dagstorpssjön och Vaxsjön är bra fiskesjöar och vintertid är långfärdsskridsko en härlig aktivitet.

Konferens
Dagskonferens 8-40 personer, konferens med övernattning 8-15 personer. Nyrups Naturhotell erbjuder plats för mänskliga möten då el inte finns tillgängligt som standard. Samlingshyddan Älvan är utrustad för möten både för storgrupp och små grupper. Vi erbjuder också mötesrum utomhus vid bäcken, i bokskogen eller under björkarnas kronor.

Service
Njut av osttallrik från Nyrups Osteria. Vi hjälper dig att boka och planera din vistelse i MittSkåne. För grupper ordnar vi råvarusafari, fladdermussafari, trädklättring, yoga, ostpromenader eller myrkryp med ost.

Se och göra
Nyrups Naturhotell ligger i Frostavallens strövområde, ett av Sveriges bästa vandringsområden. Ta skåneleden eller pilgrimsleden till naturhotellet! Hos oss kan du boka ostpromenader, vandringar med guide, yoga eller andra gruppaktiviteter. Aktiva MittSkåne erbjuder paddling på Rönne å, ridning på islandshästar, härliga gårdsbutiker, fiske, vandring och kulturupplevelser som Bosjökloster, Incendi glasblåseri, kulturvandringar och Brottets Bana.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er