STF Navardalens Vildmarksstation

Vanliga frågor och svar

Ankomst
Ni har tillgång till ert boende från kl 14.00 ankomstdagen till och med kl 12.00 avfärdsdagen. Navardalens Vildmarksstation har ingen bemannad reception men en värd/guide möter er på anläggningen vid avtalad tid efter överenskommelse. Ibland hämtas eller lämnas nycklarna i nyckelskåpet med kod. Detta nyckelskåp finns i huvudbyggnaden.

Bilparkering
Navardalen har en liten parkering ca 200 meter från vandrarhemmet och ca 50 meter från Dammkojan. Det finns extra parkeringsmöjligheter på planen ute vid grusvägen. Planen är vår vinterparkering.

Betalning/mobiltelefon
Vi kan ta betalkort eller Swish på anläggningen. Mobiltäckningen är begränsad beroende på aktuell nätverksoperatör. Vi rekommenderar att du stänger av mobiltelefonen och kopplar ned en stund för att njuta av stillheten och tystnaden.

Packlista & utrustning
Vi rekommenderar att du tar med dig vädertåliga kläder och skor, varma kläder för kyliga kvällar, kamera, kikare, badkläder, handduk, vattenflaska. En liten ryggsäck och termos är praktiskt om du planerar att vandra i området eller göra dagsutflykter. Ficklampa och sköna innetofflor vintertid.

Sänglinne
Alla sängar har täcke och kudde. Eget sänglinne medtages eller alternativt hyres sänglinne + handduk för 95 kr/set. Sänglinne förbokas.

Hundar
Hundar är välkomna i Navardalen och i boendet. Vi ber dig dock hålla koll så att de inte stör andra gäster eller de vilda djuren i området. Tänk på koppeltvång under tiden 1 mars till 20 augusti. Vi tar ut en liten slutstädningsavgift på 100 kr för hundar. Meddela oss i förväg om du önskar ta med hund.

Elektricitet / färskvatten / vedeldning
Det finns ingen elektricitet i Navardalen, istället använder vi fotogenlampor och stearinljus. Vandrarhemmet och Dammkojan har vedeldade kaminer för uppvärmning. Vår vildmarksservering använder solceller för att driva några små lampor i köket. Dricksvatten finns att hämta i Navarsjön eller i bäcken. Gäster ansvarar själv för att elda för värme, hämta ved och vatten m.m. om inte annat är överenskommet. Ved hämtas i vedboden vid den lilla parkeringen.

Toalett / dusch / bastu
I Navardalen finns upplevelsen av utedass! Vi har ingen dusch men ta gärna ett dopp i vår fina sjö. Vi ber dig att undvika att använda tvål och schampo i sjön. Under sommarhalvåret ligger badbryggan på plats. Under vinterhalvåret kan du välja att ta ett uppfriskande snöbad! I Navardalen finns en vedeldad bastu att hyra. Bastukaminen är vattenmantlad och du kan tvätta dig i varmt vatten efter bastubadet. Badbryggan leder rätt ut från bastun.

Fiske
I Navarsjön finns öring, röding och lake. Fiskekort och fiskekartor för Älvdalens Fiskevårdsområde finns att köpa på vildmarksstationen. På Älvdalens Fiskecenter i centrala Älvdalen kan du hyra viss fiskeutrustning.

Roddbåt
I Navardalen finns en roddbåt för uthyrning. Båten hyrs ut halvdag/heldag/per dygn. Vi har även några flytvästar för utlåning.

Kanoter
Boendegäster har tillgång till en kanot för utlåning. Kanoten kan inte förbokas. Vi har även några flytvästar för utlåning.

Vid avresa
Utcheckning kl. 12.00. Rummet lämnas städat och i god ordning. Täcken skakas och viks ihop. Golvet sopas och våttorkas. Mattan skakas ute. I rum med vedkamin ska askan tömmas och vedkorgen lämnas fylld. Alternativt kan ni köpa denna slutstädningstjänst för 150 kr/rum. I självhushållsköken ansvarar varje gäst för att diska och ställa tillbaka porslin i skåpen. Lämna nycklarna i nyckelskåpet och lås det. Om stationen är obemannad vid avresa lämnar ni alla byggnader ni har haft tillträde till låsta.

Om en olycka inträffar
I Navardalen finns förbandslådor i vandrarhemmet och i Dammkojan. Närmaste vårdcentral är Älvdalen, 32 km. Akutmottagning och lasarett i Mora, 72 km. Vid brand, skada eller annan akut fara, varna övriga gäster, se till att alla kommer ut ur byggnader. Gasolflaskor finns i anläggningen. Ring 112, och kontakta även Navardalens värdar. Slå er sedan ner på säkert avstånd i väntan på hjälp.

FÅ OFFERT