STF Kvikkjokk Fjällstation

Mer om STF Kvikkjokk Fjällstation

Vi erbjuder enkelrum, och rum med 2-5 bäddar. Alla rum har vandrarhemsstandard med handfat på rummen och dusch, toalett i korridoren. I vissa rum finns även en bäddsoffa om en extra person vill följa med. Flerbäddsrummen har fyra eller fem bäddar. Dessa finns för dam-, herr- och mixat. Sänglinne ingår inte i rumspriset, men finns att hyra.

Restaurangen
I restaurangen serveras mat och dryck i en avspänd och varm atmosfär. Utsikten är fantastisk över forsen Kamajokk och fjällen i Tarradalen. Stor omtanke läggs på valet av råvaror och tyngdpunkten ligger på närproducerade produkter som exempelvis vilt, bär, röding från Padjelanta bland mycket annat gott.

Upplev Kvikkjokk
Byn är en av de äldsta svenska bosättningarna i Lappland. På 1600-talet var byn en lokal metropol och ett centrum för bearbetning av silvermalm från gruvan i Alkavare i Sarek. I byns närhet träffas botaniker för att skåda den rika floran, men det krävs ingen expertkunskap för att njuta av blomsterprakten.

Deltat som bildas där Tarraälven och Kamajokk mynnar i sjön inbjuder besökaren till fina paddelturer. Här kan man få se de berömda storälgarna som lockas hit av det saftiga betet. Längre upp i Tarradalen är det inte ovanligt att stöta på spår efter björn.

Dagsturerna till fots går till närliggande Prinskullen och till Vallespiken på gränsen till Sarek. Här på 1400 meters höjd över havet har du en enastående utsikt in i Sarek med den vilda Tjuoltavagge långt nedanför dina fötter och Pårtetjåkkas tvåtusenmeterstopp i norr. I nordöst ser du den fågelrika Pårekslätten med alla sina tjärnar och myrar – ett måste för fågelentusiasten som tänkt sig norrut på Kungsleden.

Förutom Kungsleden som passerar här har både Padjelantaleden och Nordkalottleden sina sydliga ändar här.

Incheckning
Tidigast kl 12:00. Meddela gärna oss om du kommer sent. Vi lägger då ut nyckeln i ett kuvert.

Utcheckning
Senast kl 10:00.