STF Kebnekaise Fjällstation

Tips

Aktiviteter i vinter

Isklättring, glaciärvandring eller ski-touring

I Kebnekaiseområdet finns många spännande utmaningar att ta sig an. Får vi fresta äventyrarna med isklättring, glaciärvandring eller ski-touring? Följ med våra kunniga guider på ett gnistrande vinteräventyr och säkra er upp för en isvägg eller bestig någon av Sveriges högsta toppar på skidor för att sedan njuta av åket nedför. Här finns aktiviteter för såväl nybörjaren som den erfarne.

Såklart finns också möjligheter till lugnare aktiviteter, eller vad sägs om snöskovandring över orörda vita vidder, eller lugn skidåkning på turskidor i vackra Laddjuvagge?

Avsätt en halvdag för teambuilding, med aktiviteter och lekar, och njut av skratt, tävling och varandras sällskap.

Besök Tarfaladalen

Ett besök i Tarfaladalen, med dess majestätiska toppar och magiska glaciärer, är en upplevelse ni sent kommer att glömma. Följ med våra fjällförare på en dagstur för att njuta av den magiska dalen, eller välj att spendera en eller flera nätter i Tarfalastugan. Klättra på skidor eller snöskor över glaciärer och upp på spetsiga toppar, besök forskningsstationen i dalen, laga mat och elda tillsammans och låt upplevelsen inspirera och föra er närmre varandra. Området kring Tarfalastugan erbjuder också fina utförs åk.

Självklart kan ni även välja att bestiga Kebnekaises Sydtopp, en strapatsfylld och krävande heldagstur, som bjuder på Sveriges högsta utsikt.

Även i maj ligger snön kvar på topparna. Som grupp eller konferens har ni då möjlighet att ha hela fjällstationen för er själva, samtidigt som ni kan njuta av härlig skidåkning i vårsolen.

Aktiviteter sommar – klättra, vandra och utforska

Under sommaren och hösten finns mycket att upptäcka här i området. De mer äventyrslystna ägnar sig gärna åt klättring, antingen med rep och säkringar uppför klippväggar eller bouldering; friklättring på stora stenblock nere i dalen.

Bland lite lugnare aktiviteter sommartid kan vi bland annat erbjuda vandringar i området, där ni kan utforska jättegrytor och vattenfall, samt lära er mer om fjällen och vildmarken.

Ett besök i Tarfaladalen, med dess majestätiska toppar och magiska glaciärer, är en upplevelse ni sent kommer att glömma. Följ med våra fjällförare på en dagstur för att njuta av den magiska dalen, eller välj att spendera en eller flera nätter i Tarfalastugan. Vandra över glaciärer och upp på spetsiga toppar, besök forskningsstationen i dalen, laga mat och elda tillsammans och låt upplevelsen inspirera och föra er närmre varandra.

Besök Kebnekaises Sydtopp

För många lockar såklart en tur till Kebnekaises Sydtopp, Sveriges högsta punkt. Men det finns också en mängd andra spännande toppar att bestiga, till exempel Tolpagorni, berget med kratern, Kebnetjåkka och Skarta.

Exklusivt i Tarfala

Tyst, orört, alpint och mäktigt. Gör en annorlunda resa med oss till Tarfala Fjällstuga.

I vackra, vilda Tarfaladalen finner ni STFs högst belägna fjällstuga, inbäddad bland majestätiska fjäll och glaciärer. Följ med våra kunniga fjällförare och bergsguider och spendera en eller ett par nätter tillsammans i Tarfalastugan, med vildmarken utanför dörren.

Låt dagarna fyllas med glaciäräventyr, skidåkning eller vandring och kanske ett besök på forskningsstationen i dalen. Laga mat, hugg ved och gör upp eld tillsammans. Dagarna i Tarfala ger er tid för spännande nya upptäckter, lär er mer om fjällvärlden och stärker sammanhållningen i er grupp.

Fjällbokningen

010-190 2360 Vardagar kl 9-18

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er

RÖSTA PÅ DIN FAVORIT OCH VINN EN ÖVERNATTNING

På vilket av alla STFs boenden trivs du allra bäst? Rösta på just din favorit till utmärkelsen Årets Kudde 2018, så har du samtidigt chansen att vinna en fri övernattning.

Läs mer och rösta här