STF Jokkmokk Vandrarhem

Mer om STF Jokkmokk Vandrarhem

Vandrarhemmet byggdes på tjugotalet som jägmästarboställe åt Domänverket. Idag är det ett hemtrevligt och mysigt boende, centralt beläget mitt i Jokkmokk. Här har du nära till alla sevärdheter och kommer du under vintermarknaden ligger den alldeles runt hörnet. Busshållplats finner du just nedanför gården och Inlandsbanan ligger 200 meter bort.

Du bor i bekväma och mysiga rum med 1-6 bäddar. Sov gott i våra sköna sängar och starta dagen med en frukostbuffé. Vid låg beläggning erbjuder vi en fin frukostbricka. Vandrarhemmet har rum i två byggnader med dusch, wc och kök i båda husen. För dig som kommer med bil finns P-platser med möjlighet till motorvärmare under vintern.

I vandrarhemmets restaurang lagar vi mat med lokal anknytning och med fokus på det ekologiska och närproducerade. Förbokas.

Jokkmokk är en gammal marknadsplats som anlades redan i början av 1600-talet. Här skulle samer och handelsmän träffas och bedriva handel under ordnade former. Sedan dess har Jokkmokk varit en naturlig mötesplats, idag kanske mer än någonsin. Den samiska kulturen är närvarande på ett tydligt sätt, både i institutioner som Ájtte Svenskt fjäll- och samemuseum och Sámi Duodji, sameslöjdstiftelsen, i handelsutbudet med affärer som Stoor Stålka, Jokkmokks Tenn, Sápmi Ren och Vilt med flera, och i arrangemang runt om i samhället.

Jokkmokks marknad är ett vida känt begrepp. Men Jokkmokk är naturligtvis mer än marknad! Närheten till de stora nationalparkerna Sarek och Padjelanta lockar turister från hela världen. Världsarvet Laponia bjuder in till upplevelser kring samernas liv, historia och traditioner. Ájtte är en fantastisk källa till kunskap inom dessa områden.

Incheckning
Under högsäsong (1/7 - 31/8) 15.00 - 20.00. Övrig tid 15.00 - 17.00, men vi finns på telefon fram till kl. 19.00 dagligen. Vid senare ankomst vänligen kontakta oss.

Utcheckning
Senast kl 11.00 (eller enligt överenskommelse).

Se och göra
Jokkmokk ligger i det fjällnära skogslandet och erbjuder alla naturupplevelser du kan tänka dig, året om. I samhället rekommenderar vi besök på Ájtte samemuseum, Stoorstålka, Jokkmokks tenn, Sápmi ren & vilt, Sámi Duodji sameslöjdstiftelsen, Fjällträdgården, Storknabben och mycket mer. Vi erbjuder även små vandringspaket med matsäck och karta! Boka gärna i förväg.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er