STF Hemavans Fjällcenter

Nära skidbackar och fjäll i Vindelfjällens naturreservat

Bo mitt i gemytliga Hemavan just intill slalombackar, skidspår och den stora vildmarken i Vindelfjällens naturreservat. Här väntar cykling, vandring, fiske och skidåkning. Oavsett om du vill spendera dagen i backen eller på fjället finns här någonting för dig!

Hos oss bor du i fullt utrustade och moderna rum med smart-TV, dusch, toalett och sköna bekväma sängar. Vi har både vandrarhem med självhushåll och hotellrum där vår härliga frukostbuffé ingår. Vi erbjuder gratis wifi till alla våra gäster och är du intresserad av att laga mat själv är du välkommen att använda köken i våra vandrarhemshus.

Vid sidan av ett skönt boende hittar du mycket annat hos oss. God mat, smidiga konferensmöjligheter, uthyrning av skotrar, kanoter, cyklar och mycket annat som du kan tänkas behöva för ett äventyr. Om du bara vill ta det lugnt och mellanlanda hos oss har vi bastu och varmbadsmöjligheter om så önskas.

Vi erbjuder en trevlig restaurang där vi erbjuder en A la carte-meny som passar alla. I baren spelar du biljard och roliga sällskapsspel. Vi har även storbildsvisning av vissa hockeymatcher. Detta gör vår anläggning till en perfekt bas för familjer som vill uppleva fjällen.

Många av våra gäster kommer för att uppleva utomhusäventyr i skidbackar, slappa på fiskeisar, köra skoter eller utforska Vindelfjällens naturreservat. Det är Sveriges grott-tätaste område med många spännande hemligheter att upptäcka. Här finns det gott om fina sevärdheter och leder både för kortare och längre turer. Det stora äventyret att tura en av världens bästa leder, Kungsleden, börjar här.

Från anläggningen har du nära till de mesta som vår by har att erbjuda. Anläggningen ligger precis bredvid Hemavan Tärnaby Airport. Du har 250 meter till närmaste skidlift, en 10-minuters promenad till ICA, finner skoterleder direkt utanför dörren och skidspår inom gångavstånd.

• Restaurang

Restaurang finns. Öppettider kan variera utifrån säsong.

• Husdjur tillåtna

Ett begränsat antal djurrum finns.

• Elbilsladdning

Möjlighet finns att ladda elbil.

• Bastu

Bastu finns.

• Wifi

Wifi i allmänna lokaler och/eller på rummet.

• Skiduthyrning

Skiduthyrning finns.

• Familjerum

Rum med minst 4 bäddar i samma rum.

• Guider

Guider finns att hyra.

• Parkering

Bilparkering finns i anslutning till boendet, avgift kan tillkomma.

• Frukost

Frukost ingår i rumspriset eller finns att köpa mot tillägg. Öppettider/utbud kan variera utifrån säsong.

• <1 km till tågstation/busshållplats

Närmare än 1 km till tågstation/busshållplats.

• <1 km till markerad vandringsled

Närmare än 1 km till markerad vandringsled.

• <1 km till längdspår

Närmare än 1 km till längdspår.

• <1 km till skidbacke

Närmare än 1 km till skidbacke.

• Boka ett eget hus

Möjlighet finns att boka hela boendet för ditt sällskap.

• Grupper

Boendet har möjlighet att ta emot grupper om minst 10 personer.

• Konferens

Boendet har möjlighet att arrangera möten / konferens.

Renstigen 1
    920 66 Hemavan

Med kollektivtrafik
    Det finns flera olika anslutningar med buss och tåg, välj det som passar dig bäst. Det är ca 40 mil till tågstationen i Vännäs så sträckan Vännäs-Hemavan sker med buss.
    Tågplus går att beställa Stockholm-Vännäs-Hemavan.
    Inlandsbanan trafikerar juni-augusti.
    Busshållplats finns just utanför vårt boende längs Blåvägen.
    Direktbuss Stockholm-Hemavan. Busshållplats endast 30 meter från oss. www.lapplandspilen.se

Med flyg
    Hemavans Fjällcenter ligger endast 250 meter från Hemavans flygplats. Direktflyg Stockholm-Hemavan sön-fre. Arlanda-Hemavan www.hemavantarnabyairport.se

+46 95430002 info@hemavansfjallcenter.se

Öppettider reception

Kontakta anläggningen för information

Antal rum

Följ STF Hemavans Fjällcenter

Vandringstips

Kungsleden Hemavan - Ammarnäs

Vandringsleder i Sverige

Hållbara vandringstips

Sök boende via karta

Allt om fjällen

Det finns mycket att upptäcka i den svenska fjällvärlden och ju mer du vet, desto roligare blir det. Hitta all viktig information om fjällsäkerhet, och spännande läsning om tex Sveriges största glaciärer.

Besökskalender

Trivs du när det är lugnare på fjället? Eller vill du vandra med andra? Med vår besökskalender får du en överblick över hur beläggningen generellt ser ut i olika fjällområden så att du lättare kan planera din tur.