STF Helags Fjällstation

På Helags fjällstation finns rum av olika storlek i flera hus. Vi har 14 stycken 4-bäddsrum i stugorna Nordan, Sunnan och nya Östan. I Gamla Östan finns ett 9-bäddsrum och ett 5-bäddsrum. I säkerhetsrummet finns ett 8-bäddsrum.

Samtliga rum utom Gamla Östan, har elvärme och belysning. Charmiga Gamla Östan är i skick från 1916, och här eldar vi med ved och använder fotogenlampor och tända ljus. Gamla Östan, Östan och säkerhetsrummet är boendealternativ som passar bättre för dig som väljer helpension eftersom det inte finns självhushåll här. I Nordan och Sunnan finns självhushåll. Gästerna i Gamla Östan, Östan och säkerhetsrummet har tillgång till de kök som finns i Nordan och Sunnan som är gemensamma för alla. Pilgrimssalen är vår mysiga storstuga där du sitter och gör upp morgondagens tur framför den sprakande öppna spisen.

Sängarna i fyrbäddsrummen är 110 cm breda, utrustade med sköna madrasser, täcke och kudde. Du kan köpa reselakan eller hyra lakan om du inte väljer att ta med egna sängkläder, reselakan eller sovsäck.

Dusch och bastu
Under sommaren 2018 renoverar vi vårt bastuhus och bygger vattentoaletter. Under tiden har vi tillfälliga duschar och toaletter och en vedbastu, med något begränsad kapacitet. Detta kan under perioder orsaka lite väntan och delar av fjällstationen är samtidigt en byggarbetsplats. Vi hoppas att ni har överseende med detta och att ni kommer och njuter av vårt nya bastuhus under 2019!

Fjällbokningen

010-190 2360 Vardagar kl 9-18

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er

RÖSTA PÅ DIN FAVORIT OCH VINN EN ÖVERNATTNING

På vilket av alla STFs boenden trivs du allra bäst? Rösta på just din favorit till utmärkelsen Årets Kudde 2018, så har du samtidigt chansen att vinna en fri övernattning.

Läs mer och rösta här