STF Hagaby/Lantgården Vandrarhem

STF Hagaby/Lantgården Vandrarhem tipsar!

Hos oss bor du lantligt med både betande får och hästar som närmsta grannar. Och vi erbjuder förstås en rad aktiviteter hemma på gården. Men för dig som vill uppleva mer har vi samlat våra bästa tips på saker att se och göra alldeles runt knuten.

Vandra eller cykla

Vandra på ön
STF Hagaby Lantgården har ett perfekt läge för en vandring över strandängarna till havet på östra sidan för att leta orkidéer eller fågelskåda med början tidigt på våren. Eller för en skön vandring ut till sjöbodarna på Kropporde en solig morgon för att njuta av stillheten och vyn över Högby fyr. Det finns flera lokala vandringsleder på ön oavsett om du föredrar att vandra längs havet eller gå på grusvägar. Vi erbjuder ett vandringspaket hos oss för dig som vill ha vandringsfokus på semestern.

Här kan du läsa mer om vårt vandringspaket.

Din guide längs vandringsturen
Vilken led ska man välja egentligen? Böda vandringsled, Kust till kust-leden eller Trollskogsleder. Det finns mycket att välja på för dig som gillar vandring. Och det är inte alltid helt lätt att välja. En bra hjälp på vägen är vandringsboken ”Öland och Blå Jungfrun, vandringsturer och utflykter” som du kan köpa i receptionen hos oss. Här får du många förslag på fina dagsturer på norra Öland.

Upplev Öland från cykelsadeln
Norra Öland upplevs bäst från cykelsadeln. Både Sverigeleden och Ölandsleden passerar vandrarhemmet på den gamla landsvägen. Och det är faktiskt så att du kan besöka både östra och västra sidan på samma dag, eftersom ön är som smalast i norr. Öland är lättcyklat och passar lika bra för både nybörjare och rutinerade cyklister. Med cykel når du öns vidsträckta stränder. Ta gärna med en picknick-korg med lokalproducerat godsaker.
Du har väl inte missat att vi erbjuder ett cykelpaket inklusive boende hos oss? Här kan du läsa mer om vårt cykelpaket.

Nedladdningsbar cykelkarta finns på cyklapaoland.nu

Natur

Strategisk läge för botanister
Naturen runt vandrarhemmet är ljuvlig. Och på våren blommar mängder av orkidéer på strandängarna ner mot havet på östsidan.
Örebro Läns botaniska sällskaps skrift har utsett oss till bland det bästa läget att bo på. I alla fall för semestrande botanister på Öland. Så passa på att utforska källan till lovorden bland johannesnycklar, flugblomster och knappt utslagna brudsporrar i omgivningarna.

Fågelskådning
Att fågelskåda i trakten är fantastisk. Här finns bland andra häckande havsörnar, vadare, måsarter och andfåglar. Dessutom hörs näktergalen ofta. Att många fågelskådare återvänder år efter år och lyriskt berättar om alla fåglar de sett eller hört är ett väldigt gott betyg.

Högenäs Orde
Få platser är så ljuvliga som naturreservatet Högenäs orde vid Källa. Från fyrbåken på höjdryggen har du en storslagen utsikt ut över det glittrande Östersjön. Dessutom är Högenäs Orde fina orkidémarker som bjuder på fina orkidévandringar och fågelupplevelser på våren.

Upptäck trollskogen
I Trollskogen finns det många fina vandringsalternativ som är väl värda ett besök. Naturum har duktiga guider som gärna visar dig till rätta. Vandra ut till skeppsvraket Swiks eller se den niohundraår gamla trolleken inne i skogen.

Psst…
Missa inte heller att
att fånga vyn från Högby fyr eller att bekanta dig med raukarna och sanddynerna i Byrum.

Strandliv

Längs milslånga Böda sandstrand kan du vandra i timmar i lugn och ro eller stanna till för att ta del av det lite mer hektiska nöjesutbudet på Böda Sands camping. Men för dig som hellre tar ett dopp på närmare håll väntar sandstranden i Hagaby cirka 2 kilometer från vandrarhemmet. Andra populära stränder på norrsidan är Lyckesand, Fagerör och Homrevet.

Böda skogsjärnväg
Besök en museijärnväg på norra Öland. Banan som är en 4,2 kilometer lång smalspårsbana har en spårvidd på 600 millimeter. Skogsjärnvägen trafikerar sträckan Fagerrör–Trollskogen i Böda Kronopark, en bit norr om orten Böda. I Fagerrör finns lokstall och stationshus. Kombinera gärna din resa till Böda skogsjärnväg med en fin vandring längs stranden ena sträckan.

Källa gamla ödekyrka
Källa gamla ödekyrka ligger drygt fem kilometer söder om vandrarhemmet. Kyrkan är från 1100-talet och byggdes ursprungligen i två våningar. Kyrkan är idag en mycket populär bröllopskyrka som är väl värd ett besök.

Skäftekärr Järnåldersby
En tur till Skäftekärr passar dig som har en fäbless för svunna tider. Här kan du besöka en järnåldersby med rekonstruktioner av hus, åker och inägor från järnåldern.

Äta

Restaurangtips
Lammet och grisen är en populär restaurang som erbjuder helstekt gris och lamm cirka 7 kilometer från vandrarhemmet. Du hittar också en uppsjö restauranger i Löttorp – bland annat Kalk som serverar goda gourmethamburgare, familjerestaurangen Morells som serverar hemlagade kroppkakor varje torsdag och Löttorps bykrog som har både pizzor och plankstek på menyn. Den som vill äta i solnedgången en fin kväll kan hitta restauranger i Byxelkrok och Sandvik på västra sidan.

Familjevänligt

Aktiviteter för hela familjen
Lådbilslandet ligger cirka 2 kilometer från vandrarhemmet och är mycket populärt för familjer med yngre barn. Ett annat ställe med en uppsjö aktiviteter för familjens stora och små medlemmar är Böda sand. Här finns förutom havsbadet ett stort äventyrsbad, minigolfbana med Ölandstema och kvällsunderhållning under högsäsong. Vill du spela minigolfbana på närmare håll ska du bege dig till Löttorp. Annars finns exempelvis både gocart– och crosscartbanor nära vandrarhemmet.

Kurser på Hagaby Lantgården

Under säsongen är du välkommen till Hagaby Lantgården för att delta i någon av de kurser som arrangeras hos oss som exempelvis målarkurs, skrivarhelg och yogakurs. Håll dig uppdaterad på vår Facebooksida för aktuell information!

Kort om sport

• Ölands golfklubb har en 18-håls golfbana på Ölands golfklubb i Källtorp, cirka 4 kilometer från vandrarhemmet.
    • Hälsans hus erbjuder gym, spinning, infrabastu och massör i Löttorp.
    • Åkerbobadet erbjuder inom- och utomhuspool i Löttorp som omväxling till havet.
    • Kitesurfing gör sig ypperligt i Hagabyviken som är en populär destination för både vind- och kitesurfare.
    • Vrakdykning är möjligt på öns norra sida. Klicka här för mer information.
    • Fiske längs kusterna på norra Öland är utmärka för dig som vill få napp på havsöring.

Psst…
Här finns inget fiskeförbud mot havsöring utan det är fritt fiske hela året. Bästa perioden är mars till och med maj. Bra gäddfiske i Grankullaviken. Bästa perioden är andra halvan av augusti, september och oktober. Läs mer här

FÅ OFFERT