STF Hagaby/Lantgården Vandrarhem

Mer om STF Hagaby/Lantgården Vandrarhem

Vandrarhemmet ligger utmed den gamla landsvägen i byn Hagaby på norra Öland, 2,5 km söder om Löttorp. Här bor du i en levande jordbruksbygd med bondgårdar och betande djur på strandängarna ner mot havet. Huvudbyggnaden har stått på gården sedan 1800-talet, först som bostadshus åt bonden och hans familj, på 40-talet som pensionat och nu som vandrarhem.

Välj mellan klassiska vandrarhemsrum, lägenheter med egen dusch och wc eller mysiga småstugor. Stora kök och matsalar finns i flera av husen. Vill du prova att sova utomhus ska du boka våra colombianska hängmattor som sakta gungar dig till sömns. Här finns även tältplatser utan el i en vacker ekhage eller på en sommaräng. Två elplatser för husvagnar finns också.

Här på lantgården finns mycket att göra för alla åldrar. Utmana någon på boule eller dra ihop ett gäng till volleybollmatch. Träna i utegymmet med inspiration av crossfit och avsluta träningspasset i bastun. Njut av en god middag vid grillplatserna i trädgården, eller besök restaurangerna i Löttorp 2 km bort.

Från vandrarhemmet är det nära till traktens fina, barnvänliga sandstränder. En liten stig går över strandängarna till havet på östra sidan. Är du golfintresserad ligger Ölands golfbana endast ett par kilometer bort. Omgivningarna är också perfekta för cykelutflykter i det speciella öländska landskapet med Sverigeleden och Ölandsleden strax intill vandrarhemmet.

Vi tar gärna emot hundar men inte i alla hus och rum. Hundrum går inte att internetboka utan du får ringa oss för bokning. De flesta gästerna med hund föredrar att bo i stuga eller lägenhet. Vi har fina promenadvägar och stora gräsmattor som uppskattas av både hundar och hundägare.

Beställ avresestädning om du bara vill packa väskan och ge dig av. Du kan även hyra lakan och handduk om du vill resa med lätt bagage. Självklart finns spjälsäng och extrasäng att hyra. Vi erbjuder fri parkering och tvättstuga mot en mindre avgift för alla våra gäster.

Söder om vandrarhemmet ligger byn Källa där du hittar ICA, gårdsbutik med lokalproducerade grönsaker, Källa keramik, Ninnis kroppkaksbod och närhet till ett gårdsmejeri med getost. 2,5 km bort ligger det lite större samhället Löttorp med flera restauranger, konditori, ICA, Rosas handel med egen korvtillverkning, bank, Systembolag och tempererad utomhuspool.

Möten, fester och läger
Sällskap, lägerverksamhet och företag kan hyra hela vandrarhemmet till specialpris. Vår stora matsal rymmer över 50 middagsgäster. Vi ordnar frukost- och matservering för grupper och vi har en bra cateringkontakt för födelsedagskalas, bröllop och släktträffar. Källa gamla ödekyrka ligger nära och är en populär kyrka för bröllop. Det går bra att anordna bröllopsmiddagen i den gamla pensionatsmatsalen om ni förbokar i god tid.

Receptionen
Är öppen kl 8-11 och 17-19 övriga tider endast förbokning. Är det inte någon i receptionen finns vi i närheten och nås på mobiltelefonen 070-156 73 82. Ring i förväg om du anländer sent så lägger vi ut nyckel till ditt rum. I receptionen kan du hyra lakan, cyklar, låna bouleklot/volleyboll, hyra tid till tvättstugan, få information om bastun, låna och byta böcker mm.

Incheckning
Kl 17-19 (nyckel kan läggas ut vid sen ankomst).

Utcheckning
Kl 11.

STF-medlemskort säljs i receptionen.

Utmärkelser
Årets insats 2015
Motivering: För att mitt i det Öländska landskapet bland mangårdsbyggnader och sovklara hängmattor ha skapat en medlemsmagnet utöver det vanliga. Att låta cykel och golfbag tävla med såväl fotocafé som strandängar med vraksafari gör Hagaby det till ett uppskattat paradis både för den aktive och stressade.

Årets nykomling 2008
Motivering:
"Ett stort hjärta och en stark STF-anda präglar vandrarhemmet. Atmosfären är ombonad, barnvänlig och personligt ompysslande. Genom musikaftnar, författarbesök och en öppen famn har vandrarhemsvärdarna skapat en levande mötesplats för både resande och boende i trakten. Att komma till STF Vandrarhem Hagaby/Lantgården är som att återvända hem en smula".

FÅ OFFERT