STF Grövelsjön Fjällstation

Mer om STF Grövelsjön Fjällstation

STF Grövelsjön Fjällstation är kanske världens mest miljövänliga bergsanläggning. Fjällstationen är miljömärkt med Svanen och vi var också en av de första arrangörerna som blev godkända för märkningen Nature’s Best. I vår KRAV-märkta restaurang kan vi utöver utsikten ståta med högklassiga ekologiska råvaror. Vi serverar frukost, lunch och middag och har fullständiga rättigheter. Specialkost förbeställs. Café med våffelservering och After Fjäll.

Från restaurangens panoramafönster ser du ut över gränsfjällen mot Norge. Den säregna naturen har inneburit att flera naturreservat och nationalparker bildats både på norska och svenska sidan om gränsen. Det är naturområden som fjällstationens guider känner väl och gärna visar dig.

Här finner du lugn och harmoni men även många spännande aktiviteter. Fjällstationen är också känd för lärorika och spännande temaveckor och kurser. Familjer, seniorer, fotografer och singlar är några av alla som är välkomna till sina egna specialveckor. På fjällstationen finns också ett Spa med kurbad och behandlingar.

Vi erbjuder många olika boendealternativ i olika prislägen och komfort. Du kan välja att bo bekvämt med dusch och wc på rummet eller ha faciliteterna i korridoren. Välj mellan hel- och halvpension eller laga maten i vårt fräscha självhushållskök i annexet. I huvudbyggnaden hittar du bastu, flera sällskapsrum, pingisrum och lekrum.

I fjällstationens närområde finns även stugor med 6 - 8 bäddar. I direkt närhet till fjällstationen kan du ställa upp din husvagn eller tälta.

Upplev STF Grövelsjön:
Efter en dag på fjället kan du koppla av med en härlig bastu. I vår SPA-avdelning kan du njuta av olika behandlingar samt massage. Boka gärna din SPA-behandling i förväg.

I direkt anslutning till fjällstationen finns ett flertal markerade leder för både vandring och skidåkning. Vintertid finns drygt 10 mil preparerade skidspår i området.

På sommaren hyr vi ut kanoter både vid Grövelsjön och vid Hävlingen, 12 km No Grövelsjön. För dig som vill ta en tur på cykel finns cyklar till uthyrning. Möjligheterna till fiske är också stort. Vi säljer fiskekort för fiskevatten i området.

På Grövelsjöns Fjällstation har vi en välsorterad sport- och livsmedelsbutik. Här kan du komplettera din utrustning och den proviant du behöver för fjällturen, nödvändiga fjällkartor, kläder, sjukvårdsmaterial m.m.

I vår uthyrning finns skidpaket för både tur- och utförsåkning, pulkor, ryggsäckar mm.
Barn t o m 9 år får hyra längdskidpaket gratis. Gäller boende STF-medlem.

Sommartid kan du hyra allt du behöver för vandringen som kängor, ryggsäckar, regnkläder, stövlar och tält mm. Ring gärna i förväg och hör efter vad som finns så kan vi lägga undan tills du kommer.

Grupp och konferens:
Bryt det traditionella konferensmönstret. Upplevelser, aktiviteter och milsvid utsikt skapar möjligheter till fria tankar. Hos oss finner du en perfekt balans mellan arbetets koncentration och fritidens rekreation. Vi har möjlighet att ta emot grupper upp till 120 personer och har naturligtvis all nödvändig konferensutrustning

Fjällbokningen

010-190 2360 Vardagar kl 8-18