STF Göteborg/Stigbergsliden Vandrarhem

Tips

Från STF Göteborg/Stigbergsliden Vandrarhem behöver du inte ta dig särskilt långt för att uppleva några av Göteborgs smultronställen. Här är några av våra favoriter.

I närheten…

Tre klassiker du inte vill missa medan du är i stan.

Andra Långgatan; Populär adress som myllrar av alternativa butiker, vinylshopar, konstkaféer, en välsorterad vinbar, ölhall, tatuerare och flertalet restauranger och barer.

Haga; En gammal arbetarstadsdel som idag huserar många av stans mysiga kaféer, restauranger och annorlunda småbutiker. Hagabadet och skansen Kronan är även de väl värda ett besök.

Slottsskogen; Göteborgarnas egen favoritpark sen 1874. Här väntar stora gräsmattor, slingrande gångstråk, djurpark, landskapsstugor, dansbana och den välbesökta lekparken Plikta.

Kulturupplevelser – våra topp tre

Göteborg har ett rikt kulturliv. Här trängs teatrar, biografer, muséer, konstgallerier, stadsvandringar och GöteborgsOperan. Här är våra topp tre:

1. Röda Sten Konsthall; Besök en annorlunda och spännande arena för konst, teater, musik och dans. Konsthallen drivs av en ideell förening i pannhuset vid Älvsborgsbron, med utsikt mot både hamninloppet och Vinga.

2. Världskulturmuseet; En plattform för diskussioner om globaliseringen och hur vi ser på varandra. I denna prisbelönta byggnad får du uppleva en blandning av internationell arkitektur, samtidskonst, djupt allvar och spännande aktiviteter.

3. Röhsska museet; Välkommen till Sveriges museum för mode, design och konsthantverk! Här visas tillfälliga utställningar för dig som är intresserad av form, färg och funktion.

Restauranger – våra topp tre

Är du en gourmand? Då ska du definitivt passa på att ta en kväll på lokal under ditt besök hos oss. Det finns många riktigt bra restauranger i Göteborg. Här listar vi våra topp tre:

1. Hos Pelle är en finare kvarterskrog. Här serveras fantastisk husmanskost lagad med en stor nypa kärlek i klassisk restaurangmiljö. De har även en mycket prisvärd barmeny och ett stort utbud av vin på glas.

2. Cyrano är mysig fransk bistro med flera restauranger i Göteborg. Här hittar du såväl grodlår som tunna frasiga pizzor, samt kött-, fisk- och pastarätter på menyn. Ombonat, varmt och hemtrevligt. Ett besök här är en garant för en trevlig kväll med andra ord!

3. Moon Thai – ”som en liten skärva av Kho Phi Phi nära Avenyn” skrev GP en gång om restaurangen. På denna lilla pärla kan du förvänta dig en kväll av upplevelser som eggar alla sinnen. Kliv in i en annan värld bland kulörta lyktor, bambu, en massa kitsch och en matupplevelse utöver det vanliga.

Barer/pubar – vår topp tre-lista

Paraplydrink, exklusiv champagne eller en lokalbryggd IPA? Valet är ditt men vi delar med oss av några favoriter.

1. Kino/Hagabion; Hipsters och kulturtanter i skön förening samsas i klassiska Hagabions restaurang. Bra utbud av öl från lokala mikrobryggerier dessutom.

2. The Rover; Mitt på Andra Långgatan ligger denna gemytliga pub som förutom ett varierat utbud av öl från hela världen även lägger stort fokus på svenska mikrobryggerier.

3. FOLK; Järntorgets nya naturvinsbar och vegetariska matsal. Här finns ekologisk öl och drinkar. Dj´s och mindre konserter i teaterfoajén.

Shopping – vår topp tre-lista

I Göteborg finns utöver de stora välkända kedjorna många små roliga, exklusiva, nördiga, alternativa butiker att slösa dina pengar på. Här följer ett litet urval.

1. Floramora och Krukatös; Perfekt presentbutik med noga utvalda varor bland andra vackra tyglådor, vaser, smycken, tavlor, udda prydnadssaker och fina snittblommor.

2. Antikhallarna; Efter omfattande renovering finns numera endast en handfull småbutiker kvar i entréplanet men de är å andra sidan väl värda ett besök. För dig som söker ett speciellt frimärke, en antik vas eller kanske en vacker brosch att ge bort i present. Kaféet håller hög kvalitet och serverar även lunch.

3. Kvibergs marknad; Prisvärd loppmarknad med mångkulturell stämning, allt från halalkött till billig hemelektronik och udda antikviteter.

Kaféer – vår topp tre-lista

Fikasugen? Göteborg kryllar av kaféer av olika stil och karaktär. Här är några vi gillar.

1. Kafé Brogyllen; Underbara bakverk och smörgåsar avnjuts i vackert sekelskifteshus med stora fönster intill vallgraven.

2. Kafé Guldhedstornet; Visserligen ett enklare utbud, men det vägs upp flerfaldigt av den fantastiska utsikten över staden! Har även spel till utlåning såsom schack och backgammon.

3. Kafé Marmelad; Ligger i mysiga Majorna nära Mariaplan. Bakar allt själva och serverar riktigt gott kaffe, troligtvis av en utbildad barista. I högtalarna oftast soft jazz och på sommaren ordnas gratiskonserter på den soliga uteserveringen.

Annat att upptäcka…

Hitta Göteborgs skärgårdspärlor
Från vandrarhemmet tar du dig enkelt till saltstänkta kobbar och skär i vår vackra skärgård. Här väntar obebodda öar men även några med åretruntboende. Dessutom kan du ägna dig åt massor av aktiviteter, relaxa på badplatser eller ta fina promenader på öarna. Du tar dig smidigt till norra skärgården via den gula vägfärjan från Lilla Varholmen. Södra skärgården kommer du till med Styrsöbolaget från Saltholmen, som även är ändhållplats för spårvagnens linje 11.

Se staden från cykelsadeln
Cykelburen sightseeing är ett utmärkt sätt att turista i stan. Och det finns givetvis cyklar att hyra till rimliga priser för dig som besöker Göteborg. Ett tredagarsabonnemang hos cykeluthyraren Styr & Ställ kostar 10 kr och går att använda omedelbart. Styr & Ställ har öppet dygnet runt, alla dagar i veckan, men tänk på att du måste vara över 15 år för att få hyra en cykel.

Läs mer om hur du går till väga för att hyra en cykel.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er

RÖSTA PÅ DIN FAVORIT OCH VINN EN ÖVERNATTNING

På vilket av alla STFs boenden trivs du allra bäst? Rösta på just din favorit till utmärkelsen Årets Kudde 2018, så har du samtidigt chansen att vinna en fri övernattning.

Läs mer och rösta här