STF Edsåsdalen Fjällstation

Just nu kan du inte hitta alla våra paket på hemsidan. Vi arbetar med att lösa problemet. Tills dess kan du se och boka våra paket på www.edsasdalen.se

I Edsåsdalen bor du mitt i de jämtländska fjällen. Här finns massor av aktiviteter både på sommaren och på vintern som förgyller din vistelse här!

Vinteraktiviteter

Utförsåkning
Utförsåkningen i Edsåsdalen är snäll. Pärlorna är skidåkningen på Renfjället och vår funpark som slingrar sig ner i en naturlig ravin. Liften upp på Renfjället skapar möjlighet till fin skidåkning på kalfjället. Backarna är i övrigt utmärkta för att prova nya tekniker som telemark, snowboard eller hopp- och railteknik.

Tur- och längdåkning
Turmöjligheterna i Edsåsdalen är fantastiska med många bra endagarsturer som tar er till orörd fjällmiljö och som kan varieras utifrån väder. Möjligheten att ta tretoppsmärket kan ge er en extra sporre. Våra längdspår går från dal och upp till kalfjällsgränsen

Skidskytte
I Edsåsdalen finns en skidskyttearena där vi gärna skapar företagsarrangemang. På ett lekfullt sätt skapar vi en lagtävling med en kort skidtur på skogsskidor, liggande skytte på vallen och eventuella straffrundor. Skidskytte är idag den sport som ökar mest i intresse i Sverige. Målet med aktiviteten är att ha roligt och för att avdramatisera tävlingsförfarandet kan vi lägga in olika bedömningsalternativ för att även laganda och glädje skall ge resultat. Vill ni, kopplar vi samman arrangemanget med en föreläsning av någon av våra stora skidskyttestjärnor. Bredvid skidskyttearenan har vi en kåta där vi kan serverar varm dryck eller en måltid i samband med arrangemanget.

Tolka upp på Renfjället
Med hjälp av vår vessla eller skotertolkning kan man åka en tur upp på Renfjället. Här ordnar vi kalfjällsrace med snowracer eller en tävling att bygga den mysigaste snögropen i vårsolen. Vesslan skapar möjligheter för de icke skidåkande att komma upp på kalfjället och njuta av utsikten.

Kälkåkning
I anslutning till Köjagården startar vår kälkbacke med doserade kurvor och publikvänliga platser. Kälkåkning är en aktivitet som passar bra för ett kortare utomhusarrangemang. Här kan vi ordna lagtävlingar och det är inte alltid först ner som vinner.

Hundspann
I samarbetet med Hundspann i Åredalen erbjuder Edsåsdalen hundspannsturer på fjäll med möjligheten att köra själv. Hundspannsturerna sker i riktig vildmark, i skogen och på kallfjället. Som företag kan ni välja om ni vill vara ute en halvdag eller heldag och om ni vill att vi ordnar lunch under turen.

Vintervandring
Vandra i fjällskog bland snötyngda träd. Edsåsdalens natur korsas av skidspår, skidbackar och vintervandringsspår. Vintervandringsspåren kör vi upp så att ni kan ta er ut i naturen utan skidor. Snöskor finns att hyra om ni vill vandra offpist.

Fiske
Att fiska genom ett hål i isen är exotiskt för många. Här får du verkligen uppleva den svenska fjällvärlden. I Edsåsdalen sker fisket i våra fjällsjöar. Arrangemanget kryddas av resan ut som kan ske på skidor eller med skotertransport. I anslutning till fisket serverar vi varmdryck och eventuella måltider. Är ni en mindre grupp kan ni bo en natt i vårt fiskeläger vid Offsjöarna. Grilla fångsten över elden och tag en bastu i vår vedeldade bastu vid strandkanten.

Skoterturer
Edsåsdalen har en restriktiv syn på skoterkörning i dalen. Fantastiska skoterturer erbjuds istället i samarbete med Anariset AB som kör turer i Anarisfjällen 2 mil från Edsåsdalen. Dessa turer går i en fantastisk fjällmiljö. De turer som erbjuds är en korttur på ca 2 timmar, halvdagarstur och heldagarstur.

Sommaraktiviteter

Vandring
Vandringen i Edsåsdalen är varierande med fjällskog eller kalfjäll. Det finns många vindskydd och andra utflyktsmål att ha som dagsmål. Utöver det erbjuds tretoppsmärket som innebär att man efter att tagit sig upp på de tre angränsande fjällen får ett märke som visar att man har klarat prestationen. I ljuset av elden vid någon av våra rastplatser kan ni slappna av och träffas i en vidunderlig natur.

Fjällfiske
Fisket i Edsåsdalen erbjuder fiske i mycket naturskön miljö. Här är det inte bara fisket som ger mervärde, utan vägen till och från. Är ni en mindre grupp kan ni bo en natt i vårt fiskeläger vid Offsjöarna. Grilla fångsten över öppen eld och tag en bastu i vår vedeldade bastu vid strandkanten.

Cykelskytte
Edsåsdalens skidskyttebana fungerar faktiskt bra på sommaren. Skillnaden från skidskyttet på vintern är att vi byter ut skogsskidorna till BMX-cyklar. Som deltagare får ni prova att skjuta på skidskyttemålen och arrangemanget avslutas med en lagtävling med en kort cykelrunda, skytte och straffrundor. Vill ni, kopplar vi samman arrangemanget med en föreläsning av någon av våra stora skidskyttestjärnor

Multisport
Edsåsdalens multisportarrangemang präglas av riktiga aktiviteter i genuin fjällmiljö. Arrangemang med multisport kan arrangeras på många sätt. Det kan antingen vara en utmanande tävling eller ett sätt att ta sig ut i naturen med olika färdmedel, där upplevelsen av att se naturen från en kanot, en cykel och vandrande längs fjällets leder är det stora målet.

FÅ OFFERT